Aerolinky usilují o snížení přistávacích poplatků na evropských letištích

  • 11.01.2021 13:00

Nižší přistávací poplatky požadují například Ryanair, Wizz Air či easyJet, a to v rámci svého rozhodování o tom, kam budou létat, až se k nim ve větším počtu vrátí cestující.

Dle generálního ředitele společnosti Ryanair Michaela O’Learyho budou letiště pod obrovským tlakem, aby obnovila dřívější provoz. Jako příklad uvedl expanzi své aerolinky na letišti v italských Benátkách, kde bude mít Ryanair novou bázi opírající se o 18 nových spojů, a to díky sjednání „konkurenčních“ cen. „Letadla budou směřovat tam, kde se nám podaří dojednat ty nejlepší podmínky,“ uvedl.

Výnosy letišť jsou kromě přistávacích poplatků zpravidla tvořeny také příjmy ze služeb poskytovaných v jejich budovách, jako je např. maloobchod, stravování a parkování. Propad počtu cestujících během pandemie oba tyto zdroje příjmů výrazně narušil.

Olivier Jankovec, generální ředitel lobbystické skupiny ACI Europe hájící zájmy letišť, varuje, že finanční situace letišť se zhoršuje a že tlak na snižování poplatků je neudržitelný.

„Je zřejmé, že letecké společnosti jako easyJet, Ryanair a Wizz Air vnímají krizi jako příležitost ke snížení svých nákladů. Prostor pro snižování letištních poplatků však není neomezený,“ uvedl s odkazem na fixní náklady jako např. řízení letového provozu a další infrastrukturu, kterou nelze omezit.

Dle odhadu ACI Europe během současné krize v Evropě ubylo 6000 leteckých spojů, v důsledku čehož letiště nyní soupeří o znovuzískání provozu.

Na londýnském letišti Heathrow ztráty způsobené pandemií vyústily v návrh na zvýšení poplatků o 5 procent navzdory námitkám některých velkých dopravců. Společnost British Airways označila tento krok za „zásadně chybný“.

Jiní dopravci, jako např. Wizz Air, rostoucí rival Ryanairu, se při vyjednávání s letišti během pandemie rovněž soustředí na cenu. „Na všechno se vztahuje princip tržní ceny. Když jsou letiště vytížená, cena roste; když jsou prázdná, lze vyjednat lepší cenu,“ říká Owain Jones, ředitel Wizz Airu ve Velké Británii.

Také Andrew Findlay, finanční ředitel easyJetu, zmiňuje, že jeho společnost v současnosti vyjednává s letišti slevy, přičemž poplatky jsou jedním z klíčových témat.

dle Financial Times, připravil Robert Cetl


Související fotky


Komentáře



Robert Cetl (...102.90...)
12.01.2021 14:36

Jiří Šála: Článek je zaměřen na přistávací poplatky. Jejich struktura a účtování se na jednotlivých letištích liší. V některých případech mohou zahrnovat i poplatky za navigační služby (ty však dle O. Jankovce právě snižovat nelze).

Jiří Šála - nepřihlášený host (...49.68...)
12.01.2021 09:43
nejasnost textu

O jaké poplatky se tedy jedná - poplatky za použití letišť nebo poplatky za letové navigační služby? Nebo prostě útočí všemi směry (což se dá očekávat)?
Pokud zmíním pojem "přistávací poplatky", tak ty řadíme mezi poplatky za použití letišť a jdou provozovateli letiště.
Pokud se ale bavíme o službě řízení letového provozu, tak se jedná o poplatek za přibližovací a letištní službu řízení a ta se platí přímo službě řlp.
Může autor objasnit?

Petr - nepřihlášený host (...108.118...)
12.01.2021 09:25
Kam se to letectví dostalo..

No jo, co by se dalo čekat, hyjeny skočí na vyčerpanou lamu.. Naštěstí věřím, ze po této krizi a opětovné regulaci trhu v rámci ekologie (lítat za cenu autobusu fakt není normální) jim pomalu zvoní hrana.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace