Velká Británie a EU se dohodly o budoucích vztazích

  • 28.12.2020 08:00

Dne 24. prosince bylo po intenzivních rozhovorech dosaženo Dohody o budoucí spolupráci mezi Velkou Británií a EU po ukončení přechodného období. Velká Británie formálně vystoupila z EU dne 31. ledna 2020, od 1. února po dobu 11 měsíců probíhá přechodné období, kdy ještě platí unijní právo.

Kupodivu není zcela jasné, kdo musí Dohodu schválit za EU. Původně se předpokládalo, že to musí být jednotlivé země a Evropský parlament. Nyní se zdá, že postačuje souhlas Evropského parlamentu. Ten však nerozhodne letos, neboť Dohodu musí nejprve prostudovat. Všechny členské země EU proto odsouhlasí do konce roku prozatímní účinnost Dohody. Na britské straně má Dohodu schválit parlament na své mimořádné schůzi 30. prosince.

Nejvýznamnější částí Dohody jsou nulová cla a kvóty na zboží putující oběma směry. To se týká i potravin a zemědělských výrobků. Na hranicích však bude probíhat  celní prohlídka. Britské firmy exportující do zemí EU budou muset doložit původ zboží, aby výhodné podmínky obchodu mezi Británií a EU nezneužívaly k vývozu do EU firmy z třetích zemí. Naopak 1. lednem končí volný pohyb služeb. Pokud např. britské firmy chtějí nabízet služby v zemích EU, a to za stejně výhodných podmínek jako dosud, musí si založit v některé zemi EU pobočku.

Britští dopravci nebudou nadále považováni za dopravce zemí EU. Za leteckého dopravce EU je považována pouze společnost s většinovým podílem z EU. Od 1. ledna nebude vlastnický podíl v letecké společnosti z Velké Británie považován za podíl z EU. Otázky vlastnictví leteckých společností budou revidovány za 12 měsíců.

Letecké společnosti registrované ve Velké Británii nebudou zapojeny v jednotném trhu letecké dopravy EU a nemohou tedy nadále provozovat lety na základě britské licence mezi Velkou Británií a destinacemi EU. Británie odchází z EASA a regulací se bude zabývat vlastní regulační orgán CAA (Civil Aviation Authority).

Dohoda však zajišťuje aerolinkám registrovaným v Británii právo bez omezení zajišťovat provoz mezi letišti EU a Velké Británie, a to v rámci 3. a 4. svobody. Na základě bilaterálních dohod mohou provozovat také nákladní lety v rámci 5. svobody. To znamená, že britští dopravci mohou nadále provozovat bez omezení např. přímé spoje z Londýna do Prahy. Nákladní lety např. Praha – Londýn – New York jsou možné za předpokladu uzavření zvláštní dohody a reciprocity. Tedy žádné drama, protože letecké společnosti se tak jako tak na všechny alternativy včetně „tvrdého Brexitu“ dobře připravily.

Umožněna bude spolupráce v oblasti bezpečnosti a řízení letového provozu. Přístup ke slotům na letištích s koordinací slotů bude pokračovat na nediskriminační bázi, codesharové dohody zůstávají v platnosti.

Velká Británie vystoupí ze systému obchodování s emisními povolenkami, což může mít zajímavé dopady na britské letecké dopravce.

Airbus reagoval tím, že podrobnosti Dohody a její dopady na svůj byznys analyzuje, avšak vítá, že se podařilo odvrátit nebezpečí „tvrdého Brexitu“. Závod Airbusu v Británii je dodavatelem křídel.

Naopak podstatně se změní migrační politiky. S tím souvisí i zásadní změna podmínek pro práci občanů EU v Británii. Manažeři a odborní pracovníci budou moci v Británii pracovat po dobu tří let, lidé na méně kvalifikovaných pozicích rok. Lidé s kratšími pracovními smlouvami budou potřebovat vízum, které jim umožní zůstat v zemi max. 90 dní během jednoho roku. Nebudou vzájemně automaticky uznávány ani profesní kvalifikace.

Pracovníci z Unie navíc budou muset projít bodovým imigračním systémem, který vyhodnotí, zda dostanou v Británii pracovní povolení. Povolení bude podmíněno znalostí angličtiny, nabídkou od zaměstnavatele a minimálním příjmem 20 480 liber ročně. 

V případě dlouhodobých pobytů nad 180 dní budou občané EU potřebovat vízum. Británie bude v případě přechodných pobytů nadále uznávat Evropský průkaz zdravotního pojištění, který vydávají zdravotní pojišťovny. V případě dlouhodobých pobytů nahradí Evropský průkaz po vypršení expirace UK Global Health Insurance Card. Podrobnosti budou upřesněny později.

Zatím není jasné, co se stane s mobilním roamingem. Dohoda sice mluví o podpoře mezinárodního roamingu, ale neříká, že bude zachován stávající režim.

Z hlediska krátkodobých cest občanů EU se toho od 1. ledna příliš nemění, nadále platí bezvízový vstup. Kontroly na letištích by podle dohody měly být „maximálně efektivní“. Pracovní cesty nebudou nijak omezeny nebo regulovány do 90 dní. Pro cesty do Británie bude vyžadován cestovní pas.

Zcela samostatná bude zahraniční politika Velké Británie, koordinace ve věcech obrany se bude dít na platformě NATO. Británie je jednou z mála členských zemí NATO, která plní své alianční závazky a odevzdává NATO předepsaná 2 % HDP.

Předpokládá se, že Dohoda je ve stávající podobě startovacím dokumentem, který bude postupem času upravován, pokud to obě strany budou považovat za výhodné.

Dohoda má přes tisíc stránek textu. Sumář hlavních bodů dohody je uveden zde. (Foto: Daily Express)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace