Šéf Air Lease Corp. očekává významné obnovení poptávky po letadlech již příští rok

  • 04.12.2020 13:00

Předseda představenstva jedné z největších leasingových společností, Aer Lease Corp., Steven F. Udvar-Házy (foto) v rozsáhlém interview nabídl svůj pohled na vývoj odvětví v následujícím období. Air Lease měla ke konci září 372 objednávek na letadla Airbus a Boeing (z toho 107 na model 737 MAX) a vlastní celkem 308 letadel, mezi nimi 15x 737 MAX.

Udvar-Házy očekává, že v důsledku krize letošního roku řada leteckých společností zkrachuje, avšak zároveň je povzbuzen prognózou, že polovina roku 2021 přinese oživení. Tuto víru potvrzují jeho jednání s více než stovkou šéfů leteckých společností, kteří v polovině příštího roku svorně očekávají robustní oživení trhu. Na druhou stranu nikdo neočekává zásadní oživení v mezikontinentální či dálkové dopravě. Oživení se bude odbývat zejména uvnitř jednotlivých regionů. Kritickou podmínkou oživení je důvěra cestujících, že mohou cestovat, aniž by to bylo spojeno s vysokým rizikem.

Pandemie si již vyžádala v řadách leteckých společností řadu krachů, ale vesměs se jednalo o společnosti, které měly vážné hospodářské problémy ještě před nástupem krize – AirAsia Japan, LATAM Airlines Argentina, NokScoot, South African Airlines, SunExpress Germany a americké regionální společnosti Compass Airlines, ExpressJet Airlines a Trans States Airlines.

Za kandidáty na kolaps označil Norwegian. Air Asia je „na jednotce intenzivní péče“ a zkrachovat může mexická Interjet. Složitá zůstává situace Air Transat poté, kdy krize donutila společnost Air Canada ustoupit od záměru společnost pohltit. Řada „národních provozovatelů“ přežívá pouze díky státní pomoci. Udvar-Házy věří, že dopravci jako Avianca, LATAM a Gol krizi nějak přežijí, i když se jim žádné státní pomoci nedostalo.  

Pokud jde o poptávku po nových letadlech, ta se podle předpokladů šéfa Air Lease Corp. brzy obnoví. Vychází z toho, že po krizi let 2008-2009 společnosti velmi intenzivně bojovaly o posílení svých tržních pozic. To se nyní může opakovat. Přitom během stávající krize řada společností urychleně vyřadila řadu starších letadel – Boeingy 737 Classic, 757, 747-400, 767 a McDonnell Douglas MD-80/90, ale také relativně nová letadla – Airbusy A330, A340, A380, Boeingy 777-200, a starší A320, 737-700/800 a 737-800. V polovině listopadu 2020 zůstalo podle portálu Cirium ve službě 20 000 letadel Airbus a Boeing, což je o 5 000 letadel méně než v lednu 2020.  

Letecké společnosti dnes provozují nejenom méně letadel, ale provozují letadla s menší kapacitou. Udvar-Házy očekává, že v létě 2021 budou průměrné kapacity nasazovaných letadel o 25 % menší, než tomu bylo v tomto roce.

Boeing 737 MAX nyní čelí dvojímu tlaku, a to 20měsíčnímu uzemnění a pandemii. To způsobilo, že z objednací knihy Boeingu zmizelo za letošní rok (do konce října) 1040 objednávek na model 737 MAX. Sama Air Lease Corp. ztratila 28 objednávek od zákazníků.

Udvar-Házy patří mezi zastánce toho, aby Boeing přestal používat marketingového přívěsku MAX, a to ve prospěch označení 737-8, 737-9, atd. Očekává, že letadlo znovu najde na trhu své místo. Podle Cirium provozuje letadla 737 celkem 370 provozovatelů, jejichž park čítá na 6800 letadel 737NG. Přitom 115 provozovatelů má ve své flotile více než 10 Boeingů 737NG. Mezi velkými uživateli modelu 737 jsou obří aerolinky, jako jsou např. American Airlines, China Southern Airlines, Copa Airlines, Gol, Lion Air, Ryanair, Turkish Airlines, Southwest Airlines, United Airlines, WestJet a Xiamen Airlines. Všechny tyto společnosti budou potřebovat nové 737 MAX pro obnovu parku.

Boeing nyní bude předávat (resp. prodávat letadla, která ztratila své zákazníky) na 450 uskladněných letadel. Počátkem roku 2022 plánuje vyrábět okolo 31 letadel 737 MAX měsíčně. Udvar-Házy nevěří, že by se Boeing mohl dostat na předkrizová tempa výroby 53 letadel pro střední tratě měsíčně. Odbyt záleží velmi mnoho na Číně, která kupuje asi 30 % výroby. Budoucnost čínského trhu je však komplikovaná, neboť na trh vstoupí domácí COMAC C919.

Očekává, že dobře budou probíhat prodeje dálkových Airbusů A350-900 a Boeingů 787, avšak má pochyby o poptávce po modelu 777X.

Tržní pozice Boeingu erodují a Airbus silně skóroval s nabídkou A321neo a zejména jeho dálkovou verzí A321XLR, která nastoupí do služby v roce 2023. A321XLR umožní přepravit až 244 cestujících na vzdálenost až 8700 km. Perspektivní MAX 10 proti tomu nabídne dolet pouze 6100 km při max. kapacitě 230 cestujících.

Společnosti budou nepochybně potřebovat letoun pro střední segment, který obsazují A321XLR nebo 757 a 767. Ideálním řešením by bylo letadlo pro 170 až 250 cestujících. Boeing dlouho odkládal rozhodnutí o výrobě New Mid-market Airplane (NMA), který měl nabízet kapacitu 200 až 270 cestujících a dolet až 9300 km. Krize 737 MAX však tyto úvahy definitivně smetla ze stolu.

Boeingu nezbývá než vyvinout něco daleko lepšího, než je dnes A321neo, aby mohl vyhrát zpět některé ztracené tržní pozice. Podle šéfa Air Lease by Boeing potřebovat na vývoj takového letadla až 15 miliard dolarů. A je otázkou, zda se Boeing do vývoje vrhne v situaci, kdy má výrazně oslabené finanční pozice a k lednu 2021 bude mít o 19 % méně zaměstnanců proti úrovni roku 2019. Udvar-Házy se obává, že Boeing ztratil tempo, a také spoustu dobrých inženýrů. (Foto: Air Lease Corp., planes.cz)   


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace