China Express Airlines tento týden potvrdila objednávku stovky letadel domácí provenience od firmy COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). Jde přinejmenším o padesátku letadel COMAC ARJ21. Zbytek mohou být letadla COMAC C919 nebo kombinace letadel C919 a ARJ21. Kontrakt na dodávku letadel musí schválit akcionáři, což lze v tomto případě považovat za formalitu. Nová letadla mají prohloubit zaměření společnosti na regionální dopravu.
Prvních 50 letadel ARJ21 bude dodáno do roku 2025, celá zakázka bude vyřízena do roku 2030. Letos dopravce převezme 2 letadla, 6 v roce 2021 a 8 v roce 2022. Katalogová cena ARJ21-700 je 38 milionů dolarů. China Express nyní provozuje 13x Airbus A320 a 38x Bombardier CRJ900. Park společnosti by se měl během následujících pěti let zdvojnásobit.
COMAC zatím dodal zákazníkům 34 letadel. Letadla byla v komerčním provozu na regionálních linkách provozovaných menšími domácími společnostmi, jako jsou Chengdu Airlines a Genghis Khan Airlines. To se změnilo v červnu, kdy svá první letadla ARJ21převzaly velké čínské společnosoti Air China, China Eastern a China Southern. Každá z nich objednala po 35 exemplářích. China Eastern má ve své odnoži OTT Airlines provozovat vedle ARJ21 také perspektivní C919. V červnu společnost COMAC ohlásila, že regionální ARJ21 přepravil první milion cestujících.
Podobně se rozbíhají i dodávky domácího civilního leteckého průmyslu v Rusku. Hlavním zákazníkem pro domácí průmysl je skupina Aeroflot, která do roku 2028 plánuje provozovat 235 letadel domácí provenience (150 SSJ100, 85 MC-21). V tuto chvíli slouží v parku Aeroflotu 54 letadel SSJ100. Dalším velkým zákazníkem je společnost Red Wings, která rozhodla přezbrojit na domácí letadla a k roku 2025 provozovat na 60 letadel SSJ100. Letadla budou pořizovat také další domácí regionální společnosti. Do komerčního provozu budou postupovat rovněž nová letadla, jako např. Il-114-300.
Přes pomalý start a relativně nízké tempo produkce domácích komerčních letadel v obou zemích je zjevné, že z dlouhodobého hlediska na těchto trzích dojde k erozi tržních podílů duopolu Airbus/Boeing nebo Embraeru.
Kromě čínských ruských projektů je zde také společný projekt vývoje a výroby širokotrupého letadla CR929, na kterém v rámci společného podniku CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation) spolupracují ruská United Aircraft Corporation (UAC) a COMAC. Výraz „spolupracují“ je v tomto případě eufemismem, spolupráce drhne. Důvodem jsou zřejmě obavy ruské strany otevřít přístup k know-how čínské straně. Vývojová kancelář projektu je v Rusku, Rusko rovněž vyvíjí pro CR929 motor PD-35.
Jak Čína, tak Rusko považují rozvoj civilního leteckého průmyslu za jednu ze strategických rozvojových priorit. (Foto: China Express, zen.yandex.ru)
Úplně to není pravda. Superjety mají dnes už průměrné denní využití u Aeroflotu kolem 6 hodin, u letecké společnosti Azimuth složené jen ze Superjerů dokonce průměrně 8,5 hodin za den. To se pomalu dá srovnávat se západními stroji.
Podle mě to bude stejnej trhák jako Superjet 100, tam kde vláda aerolinky donutí to sice koupí, ale hit to nebude.
Pro případné oponenty předesílám, že Antonov považuji za Ukrajinsky
Il-114-300.......nové letadlo? Vždyt to vzniká 25 let a ted tomu místo západních komponentů dali domácí......žádné z těchto letadel nedosáhne takové provozní spolehlivost jako Boeing nebo Airbus......bude to stát na zemi a když budou průměrně 3-4 hodiny ve vzduchu denně, budou rádi.....
doposud se ŽÁDNÉ ruské nebo čínské letadlo nechytlo u normální aerolinie založené na komerčních základech.
Ano, Čína vyvinula a vyrábí civilní letadla. C919 a ARJ21 vypadají nadějně - uvidíme na reálné zkušenosti z provozu - obavy jsou zejména u spolehlivosti a kvality výroby. Čína dlouho letadla ARJ21 testovala u regionálních aerolinek, zdá se, že po 5 letech už mají dost zkušeností s nasazením na běžné linky. Stejné to bude s C919 - za 5 let uvidíme, jestli budou konkurenceschopné. V Číně stačí nařídit, a aerolinky letoun koupí. Uvidíme, jak si povede na normálním trhu.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Jirka: a Pobeda před covidem ždímala 737 v průměru 16 hodin denně, takže ty jejich poklady jsou na něco málo přes třetinu - takže nic moc