Šéf IATA viní vlády, že likvidují letecké společnosti

  • 03.09.2020 08:00

Nedostatek spolupráce a chybějící koordinace mezi jednotlivými zeměmi maří podle šéfa IATA snahu obnovit leteckou dopravu. Alexandre de Juniac kritizoval vlády, že se sice dohodly na společných pravidlech pro obnovení provozu, ale jejich spolupráce skončila, jakmile byla pravidla dohodnuta. K implementaci již nedošlo. Z tohoto důvodu se objem mezinárodních spojů snížil o 90 %. Zákazníci sice mají zájem létat, ale trvá vysoká nejistota okolo měnících se pravidel pro překračování hranic. Vlády v podstatě blokují mezinárodní leteckou přepravu, což má velmi vážné dopady na letecké společnosti.

Podle IATA byl v červenci provoz (měřeno v RPK) o 80 % nižší než v roce 2019 (graf 1). Jedinou relativně zotavenou oblastí byl vnitrostátní provoz v Číně, kde byl červencový provoz jen o 28 % nižší proti loňsku. Přeprava v Evropě klesla o 79 %, ale např. na transatlantických a transpacifických linkách je výpadek kapacit prakticky totální.

IATA upozorňuje, že v srpnu se dále prohlubuje propast mezi kapacitami nasazovanými leteckými společnostmi a vývojem poptávky (graf 2). Uvádí, že oproti předchozím krizím se tentokráte leteckým společnostem nedaří stimulovat poptávku ani nízkými cenami, neboť rozhodujícím faktorem zůstávají uzavřené hranice a nejistota okolo měnících se opatření v cestování, často přijímaných vládami na poslední chvíli (graf 3 – propad poptávky vyvolaný karanténními opatřeními britské vlády).

Letecké společnosti jsou v podstatě uzemněné již takřka půl roku a situace se nijak nelepší. V mnoha případech se dokonce zhoršuje. (Grafy: IATA).


Fotografie k článku



Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...11.119...)
07.09.2020 16:51

O.M.: [citation needed] Která statistika prosím potvrzuje, že současná vlna je dovezená z Chorvatska? Současnou statistiku jsem teď rychle nenašel. Stará statistika z 19.srpna říká "35 importů z Chorvatska" (celkem za léto!), a to prosím v době, kdy se nacházelo 300 nových případů denně.

Obecněji, stačí se podívat na vývoje nákaz v zemích, které restrikce zavedly a nezavedly. Vypadá to, že v obou katerogiích máme jak země s obrovským počtem nákaz, tak s malým počtem nákaz. Optickým srovnáním grafů z obou kategorií to opravdu vypadá, že restrikce je bezvýznamná.

(Anekdotálně: Kdyby restrikce fungovaly, tak se nákazy nemohou vyskytnout třeba u izolovaných amazonských kmenů, nebo třeba v Timbuktu. No a ony jsou i tam.)

Teze "nákazu sem ze zahraničí přitáhli XXX" (ať už to jsou "lyžující pražáci z Itálie", "diskotéková mládež z Makarske", "sezónní pracovníci z Ukrajiny" nebo třeba "migranti z Afriky") považuji za politické prohlášení, obracející se na konkrétní elektorát. Podsouvá totiž nepravdu, že nebýt toho, nákaza by tu nebyla.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
07.09.2020 13:41
Petr:

" Jde o to, že cestovní restrikce a povinné karantény podle všeho šíření nijak nezastavují."
Jelikož nemáme k dispozici paralelní EU bez cestovních restrikcí, nemůžeme tuto vaši hypotézu ani potvrdit, ani vyvrátit.
Spíše se ale zdá, že k šíření viru napomáhá nedodržení nebo rozvolnění cestovních restrikcí. Za současným českým rekordem je virus dovezený dovolenkáři od Jadranu.

Petr - nepřihlášený host (...11.119...)
03.09.2020 14:37

O.M.: Postup by bylo možné koordinovat, pokud by vlády naznaly, že restrikce cestování nemusejí nutně vést k zastavení šíření infekce (viz třeba https://science.sciencemag.org/content/368/6489/395 nebo https://deohs.washington.edu/edge/blog/are-travel-bans-effective ... a ano, uznávám, že existují i studie s opačným výsledkem).

Nejde o to, zda se virus chová jinak ve východní Evropě a jinak ve Španělsku. Jde o to, že cestovní restrikce a povinné karantény podle všeho šíření nijak nezastavují.

Důvody pro cestovní restrikce nejsou odborné. Důvody pro cestovní restrikce jsou politické. Což v podstatě šéf IATA jinými slovy říká.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
03.09.2020 14:18

A co s tím asi tak chcete dělat? Postup by bylo možné koordinovat, pokud by se koronavirus choval alespoň po celé Evropě stejně. Ale on mrcha neposlouchá a dělá si, co chce.

Mysel - nepřihlášený host (...225.72...)
03.09.2020 13:57
Konecne to nekdo rekl nahlas

Vetsina cestujicich nema strach letat, nezmizela jejich potreba cestovat. Ale ruznymi staty zavedene nekoordinovane (a misty vyslovene nelogicke) restrikce, jejich chaoticke zmeny atd. jim v letani bud uplne brani nebo jim ho vyrazne ztezuji.
Sef IATA to konecne vyrkl nahlas a presne tim pojmenoval hlavni pricinu krize.

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace