Celera 500L chce nabídnout privátní let za cenu běžné letenky

  • 01.09.2020 17:35

Společnost Otto Aviation představila inovativní šestimístný letoun Celera 500L. Díky mimořádné aerodynamické čistotě laminárního profilu, použitým materiálům a úspornému dieselovému motoru má při letech rychlostmi blízkými tryskovým bizjetům nabídnout až osminásobné úspory paliva a dvojnásobný dolet. Výrobce udává, že letoun Celera 500L bude schopen létat s provozními náklady 328 dolarů/hodinu, což je asi šestina proti stávajícím tryskovým letounům podobné velikosti. Letadlo má dosahovat cestovní rychlosti okolo 800 km/h a doletu až 8300 km. Výrobce věří, že pandemie je dobrou šancí pro odbyt letadla, neboť povzbudí zájem obchodních cestujících o lety privátními letouny. Další zajímavou oblastí využití může být distribuce zásilek. Firma chce vyrábět rovněž větší model Celera 1000L, který vychází z modelu Celera 500L, zvětšeného o 25 %. 

Pohonnou jednotkou je dvanáctiválcový diesel RED A03 německého výrobce RED Aircraft GmbH, který slibuje mimořádně vysokou palivovou účinnost. Kromě nafty může motor létat na Jet A1 nebo bionaftu. Jde o stejný motor, jaký používá cvičný Jak-152. Jednotka má certifikaci EASA a FAA.

Americký start-up Otto Aviation byl ustaven v roce 2008 a vývoj modelu Celera 500L zahájil před rokem 2017. Zkoušky prototypu probíhají od června 2019 a podle vyjádření výrobce prototyp již absolvoval 31 letů. Pokud certifikační řízení (podle předpisu Part 23) proběhne bez problémů, měl by být letoun komerčně dostupný v roce 2025. Firemní video je možno zhlédnou zde. (Foto: Otto Aviation)


Fotografie k článku



Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
03.09.2020 07:35
Diesel versus turbína

Diesel je vždy úspornější než turbína. Podívejte na diesely na nákladních lodích, co mají 10 nebo 20 tisíc koní. Diesel je ale těžký, takže výkonné diesely nad 1000 koní už letadlo těžko unese, jsou vhodné pro těžké tanky nebo lodě. Další problém je turbo pro větší výšky letu - nárůst hmotnosti a složitosti - proto má Celera limit 6100 m. Letem ve velkých výškách v řídké atmosféře snižuje Jet spotřebu a zároveň se vyhýbá turbulencím.

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
02.09.2020 20:32

Zajímavé. Myslel jsem, že stále platí, že od jistého výkonu už je turbína energeticky úspornější než pístový motor. A ta hranice výkonu je (nebo aspoň byla) myslím o dost níž, než kolik bude mít to éro.
Nebo že by se tak zvedla účinnost pístových motorů a turbínových ne, že už by to neplatilo?

Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
02.09.2020 12:58
Prototyp?

Letoun nemá okna pro cestující, na modelu interiéru jsou. Buď je tohle demostrátor a okna budou na sériovém kusu, nebo kvůli úspoře hmotnosti (a paliva a spotřeby) okna mít nebudou, zajímal by mně i nouzový východ pro cestující. Uvidíme, další problém může být mizerný výhled z kabiny. Odhlučnění a chlazení dieselu za kabinou snad zvládnou. Ekonomika provozu je důležitá, takže úspěch nelze vyloučit.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace