Delta sází na zjednodušení parku a impozantní modernizaci. Může potřebovat až 600 nových letadel.

  • 27.07.2020 17:00

Společnost Delta Air Lines plánuje velkorysou transformaci leteckého parku, kterou dosáhne během dekády snížení počtu provozovaných typů na polovinu. Do roku 2030 nahradí polovinu své flotily novými, palivově efektivními letadly. To přinese miliardové provozní úspory každý rok a podstatně zjednoduší provoz. Zároveň představuje pokles poptávky příležitost urychlit vyřazení starých letadel. Průměrná kapacita letadla se transformací zvýší ze stávajících 127 na přinejmenším 150 cestujících k roku 2030.

Důvody stávající roztříštěnosti leteckého parku Delty jsou historické, konkrétně spojení se společností Northwest v roce 2008. To zdvojnásobilo flotilu letadel, ale některé typy, které byly do spojení používány pouze jednou ze společností, jsou dnes početně příliš malé, než aby je bylo možno efektivně provozovat v kontextu velké společnosti. Delta navíc využívala kapacit, které se na trhu daly levně zajistit pronájmem, což složitost provozu dále zvýšilo.

To vše vedlo k tomu, že Delta na začátku krize poptávky provozovala na 20 typů letadel, a to od Boeingů 717 po Airbusy A350. Další dva typy přichází do flotily letos. Řada modelů létá v různých konfiguracích. Přehled provozovaných modelů ukazuje tab. 1 (zdroj: Delta Air Lines 2019 10-K SEC filing, str. 22).

Delta využila poklesu poptávky a urychlila vyřazení MD-88 a MD-90, které skončily v komerčním provozu 2. června. MD-90 tak byl vyřazen o dva roky dříve, než se původně plánovalo.

Koncem roku budou následovat všechna letadla Boeing 777 (8x 777-200ER a 10x 777-200LR). Na jejich místo nastoupí Airbusy A350, které jsou v přepočtu na sedačku o 21 % efektivnější.

Do konce roku budou vyřazeny všechny Boeingy 737-700. Jde sice o relativně nová letadla (průměrné stáří 11 let), ale ve flotile je jich pouze 10 a takto nízký počet letadel nelze efektivně obsluhovat. Jednotkové provozní náklady jsou příliš vysoké.

Do konce roku se tak Delta zbaví pěti typů, dva nové naopak do služby zařadí (Airbus A220-300 a A321neo).

Kromě toho Delta později vyřadí některé starší Airbusy A320 a Boeingy 767-300ER, jejichž průměrné stáří je okolo 25 let, některé jsou staré i přes 30 let.

Při započítání již vyřazených MD-88 a MD-90 se flotila Delty snížila za první pololetí z 898 na 804 letadel. Přes další zamýšlené změny bude ke konci roku Delta disponovat stále příliš širokým parkem, přičemž část letadel je zralá k vyřazení v důsledku svého stáří.

Proto Delta plánuje do konce dekády postupně vyřazovat 200 letadel Boeing 757 a 767. Pomalejší postup bude u modelu 767, který obsluhuje transatlantické linky a linky do Jižní Ameriky. Delta původně doufala, že Boeing přivede na trh perspektivní Boeing NMA, ale koncept nového letadla pro střední trh je nyní považován za mrtvý a Delta bude muset najít jiné řešení.

Vyřazeny budou staré Airbusy A320, z nichž většina pochází z let 1990 až 1993. Všechna tato letadla mají být vyřazena během pěti let. Pravděpodobně bude vyřazen také 91 letoun Boeing 717, a to během dvou let. V opačném případě by Delta musela investovat do jejich modernizace, což nedává smysl. Průměrné stáří letadel je 19 let. I pokud by se Delta rozhodla je nevyřadit nyní, zcela jistě by byly vyřazeny ještě během tohoto desetiletí.

Za náhradu letadel A320, 717, 757 a 767 bude potřeba 451 nový letoun, tj. zhruba polovina leteckého parku. Případně mohou být vyřazena do konce roku také další letadla: 77x Boeing 737-800, 57x Airbus A319 a 11x A330-200. Boeingy 737-800 a Airbusy A319 pochází povětšinou z  let 1998 až 2003, A330-200 z období 2004-2006. Některá z nich i přesto mohou dožít roku 2030, neboť Delta je zvyklá provozovat třicetiletá letadla a případně i starší. Výhodou zmíněných typů je, že sdílejí „type rating“ s modernějšími stroji, což jejich atraktivitu zvyšuje.

Delta se tedy dívá na potenciální potřebu pořídit až 600 nových letadel během deseti let. Z hlediska investičních nákladů si Delta může takový krok dovolit. Pokud by Delta šla na nákup až 600 nových letadel, investice by se zvýšily na asi 35 miliard dolarů.

Na konci pololetí měla Delta objednáno 247 letadel, a to 4x regionální CRJ, 191 jednouličkových a 52 širokotrupých letadel, a to v celkovém objemu 14 miliard dolarů, z nichž největší část bude investována do roku 2023 (viz tab. 2., zdroj: Delta Air Lines Q2 2020 10-Q SEC filing, str. 23).

Delta může v nadcházejících nákupech využít stávající situace k dosažení extrémně vhodných komerčních podmínek, a to zejména pokud jde o vyjednávání s Boeingem. Jeho letadla totiž na seznamu již objednaných letadel nefigurují. Boeing se musí snažit kompenzovat ztráty modelu 737 MAX, pokles poptávky po Dreamlinerech a absenci nových objednávek 777X.  Krize otevírá Deltě možnost koupit na trhu letadla z druhé ruky, která mohou být nyní velmi levná.

Podle vyjádření finančního ředitele Paula Jacobsona přinese transformace leteckého parku, ke které již Delta přistoupila, úspory v rozměru stovek milionů dolarů každý rok. Palivové úspory transformace mohou překročit miliardu dolarů, neboť nová letadla zařazovaná do leteckého parku mají okolo 20 % nižší spotřebu na cestujícího než letadla nahrazovaná.

Často u nás slyšíme o tom, jak se „proinvestovat“ z krize. Dnes sice ještě nikdo netuší, nakolik úspěšná bude transformace Delta Air Lines, ale jistě jde o dobrou ukázku, jak chce firma využít krize a investic k získání udržitelné konkurenční výhody na trhu postiženém pandemií a novém trhu po pandemii.


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace