Mezinárodní rada letišť a odbory služeb řízení letového provozu proti požadavku leteckých společností uvolnit pravidla pro sloty

  • 15.07.2020 08:00

Evropský parlament koncem března odhlasoval rozhodnutí Evropské komise zrušit na dobu do 24. října pravidla o koordinaci slotů. Pravidla o koordinaci slotů nutila dopravce využít přinejmenším 80 % slotů, které měl dopravce vyhrazen, jinak hrozila jejich ztráta. To vedlo k tomu, že i přes dramatický propad poptávky provozovaly letecké společnosti nesmyslně tzv. „lety duchů“ s minimálním obsazením, a to jen proto, aby sloty udržely. V praxi to znamená, že společnosti sice formálně drží své sloty, ale nemusí je využívat.

Letecké společnosti zastoupené ve sdruženích IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců) a A4E (Airlines for Europe) žádají o prodloužení platnosti opatření do konce zimní sezóny, tj. konce března 2021. Stávající průběh epidemie a vývoj poptávky nenasvědčuje tomu, že by se v daném období provoz přiblížil výkonům před krizí. Tomu nasvědčuje také tržní hodnota slotů, která na nejatraktivnějších letištích s koordinací slotů klesla na pouhou desetinu hodnoty před krizí.

Proti tomuto požadavku leteckých společností se vyslovila organizace Airports Council International Europe a její stanovisko nyní podpořila odborová organizace pracovníků řízení leteckého provozu ATCEUC.

Obě organizace se obávají, že pokud Evropská komise požadavku leteckých společností vyhoví, dá to leteckým společnostem možnost flexibilně plánovat kapacity a zařazovat nebo naopak rušit lety podle okamžitého vývoje poptávky, a to proti zájmům cestujících a na úkor výkonů letišť. Ve svých důsledcích by to potlačilo konkurenci, neboť uvolněné kapacity letišť nebude možno „na poslední chvíli“ realokovat a nabízet jiným dopravcům.

Generální ředitel ACI Europe Olivier Jankovec upozorňuje, že není důvod rozhodnutí uspěchat a prodloužit nyní platnost stávajícího opatření na období zimního letového řádu. S ohledem na mimořádnou nejistotu žádá rozhodnout o případném prodloužení až na základě aktuálního vývoje v dalším období. ACI Europe argumentuje, že řada letišť udává, že v zimním období již budou mít provoz podle údajů dopravců na původních či vyšších objemech. Organizace se však domnívá, že některé letecké společnosti mohou účelově svými inflačními prognózami blokovat realokaci nevyužitých slotů jiným dopravcům, a tím konkurenci potlačovat. Proto by rozhodnutí mělo být podpořeno relevantními provozními daty.

Odborová organizace pracovníků řízení letového provozu se nyní k požadavku ACI Europe připojila a argumentuje, že možnost na poslední chvíli rušit lety odporuje Listině základních práv EU, a to zejména článku 45 o svobodném pohybu osob na teritoriu EU a článku 38 o ochraně práv zákazníků. 

Odbory dále argumentují, že flexibilita pro dopravce může přivodit prudké výkyvy objemu provozu, a to na poslední chvíli. To může vyvolat komplikace v činnosti služeb řízení letového provozu. (Foto: metro.co.uk, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace