IATA analyzovala státní pomoc leteckým společnostem. Poukazuje na vysoký růst zadlužení a neproporcionální rozdělení pomoci.

  • 10.07.2020 08:00

Ve své analýze organizace IATA konstatuje, že zadlužení leteckých společností letos vzroste o 120 miliard dolarů a dosáhne 550 miliard dolarů. Přitom pouze ve druhém čtvrtletí letecké společnosti „spálí“ 60 miliard dolarů v hotovostních tocích. A navíc budou muset ještě vracet peníze cestujícím zrušených letů.

Do konce května poskytly vlády leteckým společnostem celosvětově různé druhy pomoci ve výši 123,1 miliardy dolarů, z toho největší část (50,4 miliard dolarů) ve formě půjček a podpory zaměstnanosti, jako je např. „kurzarbeit“ (34,8 miliard dolarů).

Studie prokazuje, že státní podpora leteckým společnostem je poskytována nerovnoměrně. Nejmenší podpoře se těší společnosti rozvojových zemí. Pokud jde o regiony, vlády států Jižní Ameriky a regionu Afrika-Střední východ poskytly pomoc na úrovni 1 % loňských výnosů prodeje letenek. Naopak nejvíce podpory poskytují Spojené státy (25 %) a Evropa (15 %).

V Evropě rozdělení pomoci vykazuje vysoké rozdíly. Největší podpoře (v poměru k výnosům prodeje letenek za rok 2019) se těší Nizozemí (41,1 %), následováno Francií (36,1 %) a Švýcarskem (23,9 %). Německo nacházíme s 19,5 % na čtvrtém místě. Státní podpoře tedy výrazně dominuje pomoc skupinám Air France-KLM a Lufthansa, zbytek zůstává relativně mizivý (graf 1).

Další mimořádně zajímavé zjištění je, že udílená státní pomoc nemá přes proklamace vlád a Evropské komise nic společného s finančním „zdravím“ leteckých společností, kterým je poskytována. Měřítkem „zdraví“ je parametr návratnosti investic. Korelace mezi rozměrem státní pomoci a předkrizovou návratností investic (ROIC) je totiž nulová. Zjednodušeně řečeno, největší pomoc čerpají společnosti, které si to nezaslouží. Přitom se všeobecně uvádí, že pomoc má směřovat pouze společnostem, které jsou obětí koronaviru a jejichž hospodaření před krizí bylo úspěšné. Realita je však taková, že vlády poskytují pomoc společnostem, které byly málo efektivní ještě před krizí. Naopak pozitivním příkladem slouží největší evropský trh letecké dopravy, Velká Británie, která vykazuje nízký objem poskytnuté pomoci při vysoké efektivnosti domácích leteckých společností.

Studie varuje, že řada leteckých společností v důsledku prudkého růstu dluhové zátěže vstoupí do období oživení letecké dopravy zatížená vysokými splátkami úvěrů.

Úplnou prezentaci lze zhlédnout zde.


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace