Skupina Air France – KLM vylepšila vouchery, dále však sabotuje vracení peněz

Air France a KLM nově upravily podmínky pro vouchery za zrušené lety před nebo po 15. květnu. Zákazníkům, kteří zvolí kompenzaci formou voucheru, nyní skupina nabízí bonus 15 % z hodnoty původní letenky. Potud je tedy vše v pořádku.

Společnost zároveň „upravuje“ podmínky pro vracení peněz s tím, že za lety zrušené od 15. května nabízí zákazníkům buď vrácení peněz nebo voucher. Nijak však neřeší vrácení peněz zákazníkům letů zrušených do tohoto data.

Evropská komise naposledy 13. května ve svém souboru doporučení, jednoznačně potvrdila, že cestující má právo na vrácení peněz, pokud se rozhodne odmítnout dobrovolný voucher. Šéfka EK pro hospodářskou soutěž Margarethe Vestagerová potvrdila, že „evropští zákazníci mají právo na vrácení peněz, pokud si to přejí“ a uvedla: „nemůžeme posuzovat ekonomickou situaci každého jednotlivce…proto říkáme, že je to právo zákazníka a tečka“.

Je tedy zjevné, že nová pravidla Air France – KLM dále ignorují nárok cestujících na vrácení peněz podle nařízení EC261/2004, a to přinejmenším v případě zákazníků, jejichž lety byly zrušeny do 15. května. Navíc možnost refundace webové stránky nadále skrývají a zákazníci jsou webovými stránkami manipulovány přijmout voucher.

Konkrétně pokud zákazník např. na stránkách KLM zvolí „Refunds and compensation“, je přesměrován vyplnit formulář „Request a travel voucher“. O alternativě získat za zrušený let peníze ani zmínka. Naopak, velmi explicitně se uvádí, že za voucher lze získat peníze teprve po roce (viz obr. web KLM, 16. května).

Zákazníkovi se však na webových stránkách dostane ujištění, že „KLM Royal Dutch Airlines vždy dodržovaly národní a mezinárodní zákony a regulace“.

Redakce planes.cz se vzhledem k matoucí formulaci nově vyhlášených pravidel a zavádějícímu fungování webových stránek obrátila na zástupce Air France – KLM se žádostí o vysvětlení. Do doby psaní příspěvku zatím neobdržela odpověď.

Je politováníhodné, že takto postupují společnosti se čtyřhvězdičkovým ratingem Skytrax, významným vlastnickým podílem francouzské a nizozemské vlády a fungující díky státní pomoci.

Podobně jsme se obrátili se žádostí o vysvětlení postupu při požadavku zákazníků na vrácení peněz k ČSA, a to se stejným výsledkem.


Fotografie k článku



Související kategorie

Komentáře



Bob - nepřihlášený host (...17.80...)
18.05.2020 21:46
A přitom stačí tak málo

Přitom by stačilo tak málo - formulář na webu Evropské komise, aby to bylo nadnárodní. Do toho by nespokojený klient nahrál svůj požadavek a letecká společnost by měla týden na vyřešení. Ne na to, aby začala řešit, ale do týdne musí mít klioš peníze na účtu. Nestihnou to? Za každý případ pokuta 10000 Eur. Ti by si ko kur_va rychle rozmysleli, jestli budou skrývat nějaký formulář a oddalovat vyrovnání dluhů vůči lidem. Ještě rádi by lidi aktivně kontaktovali, aby jim tys peníze mohli poslat :)
Je to jen o tom chtít - a politici bohužel nechcou.

Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
18.05.2020 04:12
A co takhle trestní oznámení na aerolinky?

Já myslím, že by to pomohlo...

Radek - nepřihlášený host (...45.251...)
17.05.2020 20:49

U AF po zrušení letu společností formulář umožňoval volbu "vrácení peněz", ale po měsíci nepřišla žádná odezva a že se něco stalo jsem viděl jen podle toho, že se pod referenčním číslem již nedalo přihlásit. Rozhodl jsem se tedy zavolat na českou pobočku, ale na jejich stránkách tel. kontakt aktuálně není uveden, naštěstí existuje Google. Na telefonu mi potvrdili, že jsem zažádal správně a divili se, že mi info nepřišlo mejlem (kontroloval jsem i spam a hromadné e-maily) a dodali, že asi dostanu Voucher. Na mou námitku o rozhodnutí Evropské komise, že musejí aerolinky vracet i peníze, mi bylo řečeno, že o tom vědí. Následně mi přišel mejl, že tedy AF mou žádost přijala a že možná dostanu Voucher, od té doby opět žádná odezva. Má naivní představa, že je podpořím odložením vrácení peněz a že vezmu voucher, mě s ohledem na jednání společnosti ale přešla, takže budu žádat peníze.

planesfun (...63.98...)
17.05.2020 16:00
AF refund

Zadost o refund mi v dubnu AF odmitlo s tim, ze mam narok na voucher. Od te doby nekomunikuji, na e mail neodpovodaji. Zastoupeni v Praze se tvari, ze si to musim vyridit pres web. Jako by nevedeli, ze tam takova moznost ani neni. A jeste jsou protivni a arogantni. Horsi nez Ryanair. Proste neuveritelne chovani.
Ale proc by je mel zajimat zakaznik, kdyz do toho stat nalije prachy, kdyz jsou v haji.
Pobavilo me, ze se neobtezuji odpovedet ani dotazu novinaru.
Proste klaaicky francouzsky socialismus a arogance.

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
17.05.2020 12:50
doplnění osobní zkušenoti

zcela souhlasím. Na KLM jsem žádal refundaci již před dvěma měsíci. Všiml jsem si totiž možnosti se proklikat přes kontakty KLM na opravdový refundační formulář. Dnes jsem ověřoval a byl rovněž změněn na Travelvoucher. Faktem je, že refundace stejně zatím neproběhla.
Na Callcentru mi sdělili, že nemohou refundace provést ani u svých soukromých letenek, ale u letenek, které jsem zakoupil v USA vrácení prostředků garantují :-). Je vidět, že amerického DOTu (a tamních právníků) se opravdu bojí.
Zajímavé zkušenosti mám z Lotu a Condoru. Lot žádost o refundaci potvrdil, za dva měsíce nezpracoval. Call center říká, že to dělá jiné oddělení. Ale jeví se, že to říkají každému klientovi. Nevím totiž o nikom, kdo by dostal vrácené prostředky z Lotu.
Condor to dělal obdobně jako Lot, ale s tím rozdílem, že po potvrzen rozhodnutí Evropskou komisí, začal nabízet bonus k voucherům. Nejdříve 10% a po chvíli povídání i 15%. U Condoru však je rizioko krachu, nejistých letů a cen mnohem vyšší. Refundaci jsem proto potvrdil. A nyní zase čekání. Na normálních okolnosti to u Condoru fungovalo tak, že agent refundaci zpracoval za 5 minut byla v mailu faktura a za týden prostředky na účtu. Místo toho v březnu agent poslal jen rezervaci s poznámkou o zrušení (s výmluvou, že dělá jiné oddělení- babička by to nazvala lží :-).
Musím však zmínit i druhou stranu. Za dva měsíce jsem obdržel i refundace několika letenek a to od Qatar Airways. Kromě refundací byli před měsícem jediní, kdo nabízel i voucher s bonusem 10% z fare. Tímto bych společnosti Qatar Airways rád poděkoval jako jediné za férový postup !

marekE - nepřihlášený host (...63.98...)
17.05.2020 08:58

Prostě svinstvo. Letecké společnosti hodí cestující přes palubu a zadržují jim peníze. Mám přesně tuto konkrétní zkušenost s AF, která se mnou dokonce ani nekomunikuje. Prostě dělají mrtvého brouka a člověk se ničeho nedovolá.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace