Pomoc americkým leteckým společnostem a Boeingu je na cestě. Evropa společné řešení zatím nemá

Senát Spojených států po několika dnech dosáhl kompromisu a schválil v noci na čtvrtek balík rozsáhlé pomoci tamní ekonomice a domácnostem, a to v historicky rekordním objemu 2,2 biliony USD. V pátek by měla o pomoci hlasovat Sněmovna reprezentantů. Prezident Donald Trump ujistil, že pomoc podepíše okamžitě, jakmile se mu dostane na stůl.

V očekávání schválení této pomoci stoupají v posledních několika dnech všechny akciové indexy. Index Dow dosáhl dokonce největšího růstu od roku 1933, cena akcií Boeingu po dalším prudkém růstu dosáhla ve středu 158 USD. Prezident Trump opakovaně ujistil, že Amerika nedopustí pád výrobce. Balíček pomoci vydělil na podporu leteckých společností 50 miliard USD. Zákonodárci se postavili proti tomu, aby peníze leteckým společnostem byly poskytnuty na bázi „carte blanche“. Letecké společnosti musí rozhodnout, zda pomoc potřebují. Na podporu dopravě a turistice pamatuje balíček objemem pomoci 75 miliard USD. Americké rodiny dostanou z pomoci 500 miliard USD, což podpoří jejich kupní sílu.  

Všechny detaily podmínek pomoci pro velké společnosti zatím nejsou známy. Do návrhu se navíc v tichosti dostala položka 17 miliard USD pro podniky „kritické pro zachování národní bezpečnosti“. Analytici jsou přesvědčeni, že se jedná o Boeing, který tak může získat pomoc za nestandardních podmínek. To je jedním z důvodů prudkého růstu ceny akcií.

Naopak nejasná je situace s podporou letecké dopravy v EU. Dnes má Evropský parlament (EP) hlasovat o hospodářských opatřeních proti koronaviru. Hlasovat se bude mimo jiné o vydělení hospodářské pomoci ve výši 37 miliard EUR. EP také podle očekávání schválí rozhodnutí Evropské komise pozastavit platnost stávajících pravidel pro využívání letištních slotů.

Zatím však jednotná evropská pravidla pomoci pro leteckou dopravu jednotného trhu chybí. Členské země při absenci společných pravidel přistupují k záchraně leteckých společností individuálně. Dochází tak k situaci, kdy více protekcionistické země poskytují svým leteckým společnostem výhodnější podmínky proti zemím, které jsou opatrnější. Přístup Itálie, Francie a Nizozemí se tak zásadně liší např. od přístupu Velké Británie.

Rozdíl je také ve finančním zdraví leteckých společností. Wizz Air a Ryanair pravděpodobně žádnou pomoc k překonání krize potřebovat vůbec nebudou. easyJet a skupina IAG jsou na tom sice hůře, ale bez pomoci se obejdou po dlouhou dobu. Naopak Air France-KLM ani Lufthansa v silné kondici nejsou, zato si zajistily podporu svých vlád. Extrémní je případ Alitalie, kterou italská vláda znárodnila. Také Norsko již poskytlo záchranu problémové firmě Norwegian. (Graf: CAPA)


Fotografie k článku



Související kategorie

Komentáře



karel3 - nepřihlášený host (...176.35...)
27.03.2020 05:30
Podminka.

Jakakoliv financni pomoc by mela byt podminena zkouskou zpusobilosti a kvalifikaci vedoucich pracovniku, spolu s povysenim tech podrizenych kteri o problemech vedeli, pokouseli se varovat, a byli ignorovani (ne-li hur). Proverka celeho systemu vedeni by take neuskodila. Jinak jsou to vyhozene penize danovych poplatniku.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace