Rekordní ztráta 4. kvartálu poslala Boeing do celkové ztráty za rok 2019

  • 29.01.2020 16:00

Boeing ohlásil výraznou ztrátu za 4. kvartál 2019, která způsobuje, že po více než dvaceti letech končí Boeing hospodaření za rok 2019 se ztrátou. Výsledky jsou ovlivněny především krizí okolo letadla 737 MAX. V meziročním porovnání poklesly dodávky letadel o 67 kusů. Silně záporná je rovněž provozní marže za poslední kvartál, která činila záporných 12,3 % proti kladným 14,7 % v meziročním srovnání. Podrobné údaje lze najít zde.

Odhad ztrát způsobených krizí 737 MAX společnost zvýšila na 18,6 miliardy USD. Boeing předpokládá mimořádné náklady 4 miliardy na restartování výroby, 8,3 miliardy USD (proti původním 5,6 miliardy USD) na výplatu kompenzací a dodatečných 6,3 miliard USD (dříve 6,3) investic do výroby. Ztráty programu 737 MAX se tak přibližují hodnotám, které odpovídají nákladům potřebným na vývoj nového letadla.

Výnosy divize komerčních letadel propadly o 67 %, divize Defense, Space and Security klesly o 13 % a Global Services klesly o 5 %.

Jednalo se o první tiskovou konferenci nového generálního ředitele D. Calhouna. „Připouštíme, že máme před sebou hodně práce,“ uvedl David Calhoun v tiskové zprávě zveřejněné ještě před ohlášením výsledků. Calhoun zopakoval, že společnost zatím nezná přesné datum, kdy letadla 737 MAX budou recertifikována úřadem FAA. Boeing v lednu indikoval, že k recertifikaci nedojde dříve než v červnu nebo červenci. Soudí se však, že tento předpoklad je konzervativní. Americké letecké společnost zatím plánují návrat 737 MAX na linky počátkem června. Letadla 737 MAX byla po dvou katastrofách uzemněna dne 13. března 2019 a zůstanou tak mimo provoz po dobu delší než jeden rok.

Přes krizi okolo modelu 737 MAX, zpoždění programu 777X a opadávající poptávku po Dreamlineru dokázal Boeing za loňský rok zvýšit hodnotu akcií o 3,3 % a společnost prokázala vysokou odolnost svých akcií. Propad o 40 % zaznamenal Boeing v roce 2001 po teroristickém útoku 11. září a dokonce o 50 % na počátku globální krize v roce 2008.

Za robustnost akcií vděčí firma existujícímu duopolu Airbus-Boeing. Relativně proti růstu burzovních indexů S&P 500, Dow Jones Industrial Average nebo akciím konkurenčního Airbusu je však propad akcií Boeingu dramatický (graf 4).


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace