Generální ředitel skupiny Lufthansa se probudil

  • 05.12.2019 13:00

Generální ředitel Lufthansy Carsten Spohr podporoval a podporuje zavedení „klimatické“ daně na letenky. Německo chce zavést tuto daň od 1. dubna. Jejím smyslem je omezit leteckou dopravu, a tak snížit exhalace CO2. Příplatek na vnitrostátních a evropských linkách vyroste ze stávajících 7,50 EUR (na cestujícího) na 13,03 EUR. Na středních tratích z 23,43 EUR na 33,01 EUR a příplatek na dálkových tratích vyroste na takřka 60 EUR. Odletová daň v Německu se tak zvýšila až o 75 %.

Nyní však Carsten Spohr zjistil, že má s daní problém. Nejde ani tak o její existenci, jako o to, že její výnosy podle něj nejsou namířeny správným směrem. Šéf Lufthansy o tom mluvil na konferenci IATA Wings of Change. Jde o to, že výnosy daně se nevrací do ozdravění letectví a zlepšení životního prostředí. Navíc daně nejsou zavedeny jednotně v celé Evropě. Investice jsou potřeba na zlepšení řízení provozu, nová letadla a „je mnoho způsobů, jak vrátit oněch 1,2 mld. EUR do odvětví ku prospěchu životního prostředí. Ale to se neděje“. A pokračuje: „nyní jde jen o zátěž pro cestující a žádnou výhodu pro životní prostředí. To nikdy nebyla ta myšlenka“.

Během interview na této konferenci se podobně vyslovil i šéf skupiny Air France-KLM  Ben Smith, který vnímá francouzské daně jako nespravedlivé, a to v tom smyslu, že jsou využity k podpoře konkurenčních způsobů hromadné dopravy, jako např. železnic nebo výstavbě silnic. Také on chce, aby výnosy z daní byly využity k investicím do technologií. V zájmu objektivity je nutno uvést, že již v době návrhu bylo jasné, že výnosy daně půjdou především na rozvoj železniční dopravy, takže k žádnému překvapení nedošlo.

Nejzajímavější argument přinesl na konferenci president a bývalý generální ředitel Norwegian Bjorn Kjos. Ten namítá, že zdanění je uplatněno na cestujícího, nikoliv na let. Proto je vítězem společnost, která provozuje malá, privátní letadla. Daň tedy nemá vůbec nic společného s ochranou životního prostředí nebo exhalacemi CO2.

Daň více postihuje dopravce, kteří investují do nových letadel. Cestující nakonec zaplatí stejnou klimatickou daň jako cestující, kteří letí starým nebo menším letadlem, nebo s přestupem, což vše způsobuje vyšší exhalace. Ale klimatická daň zůstává stejná.

V interview pro LifeNews 11. listopadu si Spohr postěžoval, že vlády zajímají letecké společnosti teprve tehdy, když krachují. To je okamžik, kdy náhle dostávají všemožnou státní podporu, neboť vlády si náhle uvědomí, nakolik je letecký provoz důležitý. A to je obvykle již příliš pozdě.  

Situace tak připomíná německý automobilový průmysl, který se nejdříve aktivně přihlásil k rozvoji elektromobility, aby poté zjistil, že jeho budoucnost závisí na tom, jak dalece budou vlády ochotny subvencovat ceny elektroaut a zaměstnanost v automobilovém průmyslu. Elektroauto si bez dotací od státu může dovolit koupit jen málokdo.

Je tedy přinejmenším krátkozraké podpořit uvalení klimatické daně na své cestující bez znalosti, kam její výnosy budou směřovat. A protože Německo již svůj rozpočet na příští rok schválilo, o určení daně je rozhodnuto. Stejně tak bylo od samého počátku zjevné, že klimatická daň nebude zavedena jednotně v celé EU v jeden okamžik. (Foto: Euractiv, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
06.12.2019 10:13
VendaLBC:

"Je to jako s emisními povolenkami u elektráren, sice si povolenku zaplatí, ale emise se pořád produkují. To je jako ekologie?"
Samozřejmě, že není, jde jen ozelený byznys. Ekologie by to byla, kdyby peníze vybrané za povolenky stát těm elektrárnám vrátil zpět jako dotaci na zekologičtění provozu. A nejde ani tak o (velké) elektrárny, jako o menší, obvykle městské nebo dříve fabrické (které zásobovaly teplem i město) teplárny a výtopny, které platí za to, že jedou na uhlí. Kdyby se ty prachy vybrané na povolenkách místo toho vrazily do modernizace nebo plynofikace, pak by to teprve byla ekologie.

planesfun (...17.10...)
06.12.2019 09:46
Ten nadpis je bohuzel trefny

Do Blesku by mel prispivat pan Spohr. Nejdrive nadsene propaguje priplatky a pak se zacne zabyvat, proc vlastne. Ted uz je pozde. Musel byt hodne naivni, kdyz si myslel, ze vlada bude vynosy z priplatku vracet do letecke dopravy. Holt tupy populismus. Preji jim hodne stesti.

jen - nepřihlášený host (...206.57...)
06.12.2019 06:56

jsme snad na blesku ci aha, nebo na planes?

ten nadpis fakt myslite vazne? nebo se z toho tady stava blogisek jako treba autoforum?

VendaLBC - nepřihlášený host (...188.178...)
05.12.2019 21:50
EKO

Zátěž pro cestující to je.
Nicméně je to o ničem, protože aby měla ekologie smysl, tak by
Lufthansa musela řadu letů zrušit úplně. V ten okamžik to má smysl, ale
jestliže se zvedne poplatek za ekologii,
tak to logicky s ekologií nemá nic společného,
pořád ta letadla vzlétnou a ty spaliny vyprodukují.
Je to jako s emisními povolenkami u elektráren, sice si povolenku zaplatí,
ale emise se pořád produkují.
To je jako ekologie ?

Josef Novák - nepřihlášený host (...176.195...)
05.12.2019 18:57
Jde jen o zátěž pro cestující a žádnou výhodu pro životní prostředí..

Ale tak to je u všech ekologických" zelených nesmyslů, to mu to došlo až teď? Biopaliva, řepka, elektromobily, větrníky, solára...hloupost na hloupost. Kdyby se to všechno nechalo na ruce trhu a kdo to chce, ať si zelenou energiii kupuje, tak prosím, ale státní dotace jsou cesta do záhuby. Utěšuje mne, že Evropa je v tom pyšně vědoucí silou. Čím hůře, tím lépe. Ke krachu EU plnou parou vpřed!

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace