Prototyp Boeing 777X splnil statické zkoušky přetlakování trupu. Přesto, že trup nevydržel.

  • 29.11.2019 13:00

Jak server planes.cz informoval v září, při statických přetlakových zkouškách prototypu 777X došlo k explozivní dekompresi, která způsobila katastrofickou destrukci včetně nepěkně vyhlížejícího otvoru v trupu (foto). Letoun přesto kritériím certifikace vyhověl. Vysvětlíme proč.

Během statických zkoušek musí trup odolat 1,5násobku max. zatížení, které se může vyskytnout během letu. Takovému extrémnímu zatížení musí letoun odolávat 3 sekundy. V okamžiku, kdy došlo k explozivní dekompresi prototypu pro statické zkoušky, byla hodnota přetlaku 1,48násobkem zatížení, což odpovídá 99 % předepsané hodnoty. Dosažení této hodnoty je považováno za dostatečné a zkoušku proto není třeba opakovat. Nejslabší místo konstrukce se nachází za křídlem.

Ještě zbývá objasnit, proč trup letounu nevydržel, když původní model 777 stejnou zkoušku v roce 1995 zvládl a trup byl roztržen až na hodnotě 1,54násobku max. zatížení. Prošel také letoun 787, jehož zkouška byla zastavena na hodnotě 1,5násobku, aby se předešlo poškození trupu, při kterém by se do prostředí uvolnily nezdravé částice kompozitů.

Je nutno vysvětlit, že konstrukce trupu a provozní podmínky 777X se podstatně liší od předchůdce. Především trup je tlakován na daleko vyšší tlak, který odpovídá úrovni přetlakování Dreamlineru. Dreamliner (a 777X) jsou přetlakovány na úroveň odpovídající 1823 m nadmořské výšky, zatímco průmyslový standard je 2400 m. Vyšší tlakování (odpovídající nižší nadmořské výšce) zajišťuje větší pohodlí pro cestující a je zdravější. Ze stejných důvodů jsou na podobný přetlak dimenzovány některé bizjety. Trup 787 je však konstruován z kompozitních materiálů, zatímco 777X má „tradiční“ trup z hliníkových slitin, které přetlaku odolávají hůře. Trup 777X dostal navíc větší okna, což odolnost proti přetlaku dále snižuje.

Dalšími velkými změnami jsou motory GE9X a vyklápěcí koncovky křídel. Boeing a FAA přitom letoun schvalují pouze jako modifikaci 777, nikoliv jako nové letadlo. Jedná se tedy o stejný přístup, jaký byl použit u Boeingu 737 MAX. Tento přístup nyní vyvolává nedůvěru světových regulátorů. Evropský regulátor EASA již prohlásil, že defektní certifikace 737 MAX musí sloužit jako poučení. Bude proto certifikovat 777X s vysokou mírou nezávislosti na certifikaci FAA. 

Mluvčí Boeingu Paul Bergman potvrdil, že první let prototypu je plánován na počátek roku 2020 a vstup na trh na počátek roku 2021.


Fotografie k článku



Komentáře



Gajda - nepřihlášený host (...188.245...)
30.11.2019 05:15
B777x

Ivo: podobně vznikl třeba A330-900. Ono už toho taky moc vymyslet nejde, pokud se budeme držet současného tvaru trupu, co by tak asi vybádali novýho?

Ivo - nepřihlášený host (...12.115...)
29.11.2019 21:12
B777X

Nepoučitelní, stejný postup jako B737, místo vývoje nového, kompozitového letadla jako je B787 opráší starý, dají nové motory, pokud jim je někdo dodá, vylepší interiér a hurá do vzduchu...

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace