Hypersonickým Boeingem přes Atlantik v roce 2040?

  • 12.08.2018 08:30

Technický ředitel firmy Boeing se vyjádřil, že „zkonstruovat hypersonický letoun nemusí být až tak těžké, jak si lidé myslí“, a potvrdil, že Boeing na takovém projektu pracuje. Stroj by měl létat rychlostí Mach 5 v letové hladině 900 až 950 (pokud je výraz letová hladina pro tento případ ještě vůbec správný). Povrchová teplota během letu při takových rychlostech dosahuje 600 °C. Rychlost Mach 5 je výsledkem řady kompromisů, a to v oblasti motoru, použitých mateirálů a technologií, a to aby mohl být letoun nejenom technicky realizovatelný, ale aby jeho provoz měl komerční smysl. Dalším specifickým problémem vývoje je potřeba zajistit kabinu cestujících tak, aby cestující nemuseli létat ve skafandrech. Specialista firmy na hypersonická letadla Kevin Bowcutt uvedl, že ne vše je nutno vymýšlet od nuly, ale je možné navázat na zkušenosti např. z projektů SR-71 nebo X-51 Waverider (viz foto). X-51 krátkodobě dosahoval rychlosti letu přes Mach 5. Zcela nepochybně také probíhá vývoj hypersonické techniky, o které veřejnost není informována. Pohonnou jednotkou letadla by mohl být motor ramjet obdobný motorům J58 použitých SR-71. Ekonomie hypersonického letadla se opírá o fakt, že takový letoun by mohl vykonat let přes Atlantik 4x nebo 5x denně, což je příznivější, než by tomu bylo u nadzvukového dopravního letadla.


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace