Tentokrát budu psát o dvou letadlech, která mají nesmazatelné místo v historii.
Lockheed Constellation
Podle mě nekrásnějším vrtulovým dopravním letadlem na světě je Lockheed Constellation – a je jedno v jaké verzi. Neuvěřitelně nádherný stroj! Jeho delfínovitý tvar trupu je opravdu úžasný. První majstrštyk geniálního konstruktéra Clarence „Kelly“ Johnsona. A ve skutečnosti je ještě krásnější než na fotkách.
Na Ruzyni se objevoval pravidelně na začátku šedesátých let v barvách Air India a Air France. Kvůli těmto letadlům jsem každý čtvrtek trávil na Ruzyni. Vrátil jsem se ze školy a sednul na kolo a tradá k zábradlí na Starou Ruzyň, nová neexistovala. Kolo jsem opřel o zábradlí a kochal jsem se těmito krásnými ptáky, odlétaly až večer. Když mně byla zima, zalezl jsem do letištní restaurace, kde jsem si dal za již tehdy nekřesťanské peníze čaj (cca 5 Kčs), abych se rozehřál. Dodnes na to rád vzpomínám, jak jsme s Honzou Lehovcem klepali kosu, ale odlet Air France jsme museli vidět. A tam někde také stál Míla Daniel, nestor letištních fotografů. Díky letadlům a hlavně Constellationu jsem se seznámil s bezvadnými kamarády a dodnes se již jako důchodci stýkáme.
Posledním Constellationem (kterého jsem viděl) na Ruzyni byl na začátku sedmdesátých let Super Constellation společnosti Catair, který přivezl džíny od firmy Wrangler. Stál na starém letišti proti dvoustovkám Slovairu a byla tma jak v ranci. Ale fotku, byť mizernou, jsem si udělal.
Pak jsem viděl vyřazené VC-121 (L 1049G) v Bombaji. Stály na druhé straně letiště mezi vyřazenými stroji. Ani indický zástupce ČSA pan Desai, který měl známé či příbuzné všude, nedokázal zařídit, aby si je mohl vyfotit. Jeden z nich je zachráněný v muzeu Naval Aviation v Goa.
EC-121T v Yanks Air Museum v Chinu
Na konci osmdesátých let mně uletělo letadlo na letišti Dulles International. A jak jsem tam okouněl a nudil se, zahlédl jsem na odstavné ploše L-1049 Super Constellationa. Když mě vezl autobus k letadlu, jeli jsme kolem, tak jsem si ho vyfotil. Byl to exponát pro nové muzeum Udvar-Hazy, které vznikalo na tomto letišti. Letadlo koupil držitel absolutního rychlostního rekordu vrtulových letadel Darryl Greenamyer a věnoval ho muzeu. Dnes je letadlo vystaveno po generálce a je ve vojenských barvách.
Poprvé jsem si mohl sáhnout na Connie vloni v Marana v Arizoně. Tam stojí letadlo prezidenta Dwighta Eisenhowera Colombine 2. Pamatuji si ho ještě jako atrakci leteckého dne v Severní Karolíně na začátku devadesátých let. Teď stojí od roku 2002 v poušti. V roce 2014 se podařilo nadšencům oživit tři motory. Tito chlapíci se pokusí dostat toto letadlo opět do vzduchu. VIP interiér je sice zchátralý, ale je zachovaný.
VC-121A v Marana má zachovaný VIP interiér
Dva Constellationy má Pima Air Museum: VC-121A Colombine 1, kterou létal tehdy ještě generál Eisenhower, a nejstarší dochovaný L-049 Constellation v barvách TWA. Letadlo bylo vyrobené v roce 1944 pro TWA, ale bylo zkonfiskované letectvem. V roce 1950 se vrátilo do civilu. Pro společnost TWA ho z Marana přelétl Howard Hughes. Aviatik tělem i duší, o kterém teď Američani točí fantasmagorie. Byl sice podivín a létání ho málem stálo život, ale na velkofilm „Letec“, který má být jeho životopisem, rozhodně nechoďte.
V muzeu v Pimě, které je asi největší, které jsem viděl (má 10 hektarů a stojí za to tam strávit nejméně jeden den – dámy nechte doma) stojí ještě vojenský EC-121T, což je „radarový“ Super Constellation vyrobený v v roce 1953 a modernizovaný v roce 1970. Je to předchůdce dnešních AWACSů. Ve Vietnamu odvedl dobrou práci. Stojí trochu bokem a v době mé druhé návštěvy již nebyl přístupný a měl sundaný spodní radarový kryt. A kousek od něj před hangárem stříkali B-52D, typ který ve Vietnamu chránil.
Dalším Constellationem, kterým jsem měl možnost se kochat, je VC-121A vyrobený v roce 1948. Je letuschopný a stojí v muzeu Planes of Fame ve Vale, Grand Canyon. Je to osobní stroj generála McArthura, který se jmenuje Bataan. Connie je v muzeu od roku 1995 a průběžně probíhají udržovací práce.
VC-121A Bataan generála D. McArthura v Museum of Fame
Když se probírám fotkama Constellationů, uvědomuji si, že Clarence Johnson navrhoval skutečně nádherná letadla, ať to byl Connie nebo SR-71. Byl to prostě genius! Dokázal pracovat neuvěřitelně rychle a málokdy se něco po něm muselo předělávat. Ne nadarmo se mu říkalo „architekt vzduchu“. Od 21. prosince 1990 se na nás kouká z leteckého nebe.
De Havilland Comet
Za mého mládí nám vtloukali do hlavy, že všechno na světě vymysleli Rusové. A samozřejmě ani v letectví to nebylo jinak. A tak první, nejrychlejší, nejvýš – to všachno vymysleli v Rusku. Neříkám, že všechno co v zemi zítřků vymysleli bylo špatně, ale rozhodně to nebylo tak úžasné, jak nám říkali. Prvním dopravním tryskovým letadlem byl Tupolev TU 104. Ve skutečnosti to byl DeHavilland 106 Comet. Tůčko bylo nasazeno na linky v roce 1956 a Comet letěl poprvé s cestujícími v roce 1953. Výrobce vstoupil na dosud neprobádanou půdu a to s sebou přineslo spoustu problémů. Po několika problémech při startu byla předělána křídla. Ale to nebyl konec. Po dvou nehodách, kdy se letadlo rozpadlo ve vzduchu, byly všechny Comety staženy z linek a výrobce podrobil jednotlivé celky letadla rozsáhlým zkouškám. To se v Rusku neřešilo, jich mnógo. Iljušin 18 měl na začátku své kariéry několik fatálních nehod kvůli prohořelým spalovacím komorám (včetně jedné mašiny ČSA), ale nikdo letadla neuzemnil.
Comet 1A G-APAS v muzeu Cossford, jediná dochovaná jednička
Comety 1 a 2 odkoupila britská vláda a RAF s nimi létala celkem bez problémů. Jeden Comet1 stojí v muzeu Cosford v barvách společnosti BOAC. Druhý byl v barvách RAF na letišti Duxford. Ten byl modifikován na verzi 4 a sloužil ve výzkumném středisku RAE. V Duxfordu byly na trupu různé sondy a antény. Fotil jsem ho tam v roce 1989, dnes již neexistuje, škoda.
Letadlo prošlo rozsáhlými změnami. Aby byl provoz ekonomičtější, byl o šest metrů prodloužen trup, dostalo nové křídlo a vztlakové klapky a motory Rolls Royce Avon, v té době nejlepší motory ve své kategorii.
Comet 4C G-ARJL v Ruzyni, šedesátá léta
Pamatuji si Comety z Ruzyně v barvách BEA (British European Airways). To byly čtyřky bez přídavných nádrží na náběžné hraně křídla. Ty požívala společnost BOAC na dálkovky. Pamatuji si, jak je United Arab Airlines / Egyptair schoval do Prahy v době šestidenní války. Byly tam tuším čtyři a stály před hangárem C. Bohužel jsem je nevyfotil. Byl jsem „mladej a blbej“. Výroba Cometů skončila v roce 1962. Poslední společnost, která s Comety létala pravidelně, byl Dan Air London. Poslední letuschopný přistál v Duxfordu v osmdesátých létech a stál až do začátku našeho století pod širým nebem a chátral. V současnosti je vystaven v barvách svého původního provozovatele BOAC v hangáru.
Comet 4C G-APDB v původních barvách Dan Air na ploše v Duxfordu (1989)
Některé Comety prošly rozsáhlou rekonstrukcí a další byly nově postaveny jako Hawker Siddeley (BAC) Nimrod. Byl použit původní drak čtyřky a pod trup byl nanýtován další trup, čímž se Comet stal středoplošníkem. V centroplánu byla pumovnice. Před a za ní byla v klimatizovaných prostorech avionika. Křídla byla rekonstruována pro turbodmychadlové motory Rolls Royce Spey. Vnější motory byly vybaveny reverzy. Došlo tak k reinkarnaci tohoto typu. Protiponorkové Nimrody byly několikrát přestavovány, jak postupoval vývoj nových detekčních systémů, a poslední přestavba proběhla v roce 2002. Nimrody byly vyřazeny v roce 2011. Jeden byl předváděný v devadesátých létech ve Kbelích. Když jsem ho viděl, nabyl jsem dojmu, že nebude dlouho trvat a budeme mít i námořnictvo. Před tím byl několikrát na Ruzyni Breguet Atlantic, asi naše armáda vypsala konkurz na nejlepší protiponorkový letoun, abychom mohli konečně Slovákům pomoci při pořádné námořní bitvě. Když mohli koupit takovou pitomost jakou je CASA, tak proč ne protiponorkový letoun? Potopili bychom všechny slovenské ponorky na Štrbském plese a admirál našeho námořnictva Tvrdík by na bitevní lodi USS Primátor Dittrich u Palackého mostu přijal slovenskou kapitulaci! To by byla krása! Funkčního Nimroda, se kterým nesmí do vzduchu, ale mohou s ním pojíždět, mají v Yorkshire Aviation Museum.
StreamLine: Už to vidím, omlouvám se! Ta reakce měla být na Jakuba. Nějak jsem zaměnil nadpis s nickem... :o/
Já psal o tom, že když někdo u článků p. Čecha kvičí, tak to jsou komančové (když se o nich p. Čech zmíní) a vedení ČSA (když se o něm p. Čech zmíní).
Koukam, ze to budi vselijake velke emoce, ale to je taky pozitivne vypovidajici...
Já jsem asi zabloudil,na čistě leteckém servru diskuze jak na Novinkách nebo Eurozprávách.Lidi,když vám dotyčný autor tak strašně vadí,tak to nečtěte.Snesu konstruktivní kritiku,kdy autorovy vyčtete,že se tady a tady v tomto technickém či datovém detailu zmýlil,ale číst tu výblitky o politice,bolšvicích a vzájemné obviňování,že ten je komouš,nebo byl,a ten že je fízl a naopak,tak to jděte na výše zmíněné stránky,tam se v tomto ohledu ukojíte do alelujá.......
dobrovolník Marek :)
Jsem rád, že jste se v mém komentáři našel. Jen pozor na mrtvičku, česká společnost takové jako jste vy nesmírně potřebuje. Jistě chápete...
Ty tvoje blitky a jméno Marek...co mi to jenom připomíná? Aha,už vím,nejsi ty náhodou ten votlemenec z ODS Marek Benda???
@Streamline: ČSA vytunelovali ruští fízlové a kolaboranti. Prosím neplést si s kapitalismem, protože opravdový kapitalismus ani demokracii u nás prostě nemáme. Pokud se pan Čech vrací ve svých vzpomínkách do minulosti, tak nevím proč by nemohl nastínit ducha doby, byť se článek týká letadel. To je tady ale pořád, jako u blbejch na dvorečku.
Jen sem podoknul to, že toto je server o letadlech,sem politika a kritizování režimů nepatří. Komunistů se nezastávám, ani nekritizuji,nemám s nimi zkušenosti. Jen mi vadí to, když někdo kritizuje a nemá uklizeno ani doma... ps. ČSA vytunelovali kapitalisti pokud se nepletu a ano,není to pěkné, ale do článku o typech letounu to prostě nepatří.
Celkem 39 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Dobrý den pane Čechu, vstup z levé strany do letounu, prý pochází z dob jízdní kavalerie. Tedy naskakovat z levé strany, jako na koně. Od té doby zvyklost.