Čechoviny 119

Nedávno jsem dostal fotky z opravy Boeingu 747-438 VH-OJH, který na letišti Don Muaeng 23.září 1999 přejel dráhu 21L, srazil antény přibližovacího systému a při té příležitosti si vyvrátil i nohy hlavního i příďového podvozku.

Kapitán původně žádal letícího co-pilota, aby opakoval. Na letišti byl silný tropický déšť a spousty vody na dráze. Jenže nakonec se kapitán bůhví proč rozhodl přistát, bez reversů přejel dráhu a skončil i s letadlem na golfovém hřišti. Kromě rozmláceného aeroplánu se nikomu nic nestalo. Golfové hřiště mezi dráhami 21L a 21R je kuriozitou letiště Don Muaeng. Letiště sice pár let nefungovalo, ale i když se nyní celé přestavuje a postupně otevírá, golfové hřiště je tam stále. Napadlo mě, že kdybych tam při mém neumění hrál, možná, jistě by se mi podařilo trefit nějaké pojíždějící letadlo (jamku určitě ne…).

Letadlo vytáhli z hřiště a přetáhli ho do hangáru Thai International. Tam došlo – mám ten dojem –k jedné z největších oprav sedm čtyři sedmiček. Oprava skončila záletem 8.4. 2000. Letadlo nezrušili, ale opravili. Potud by to bylo normální, co mně přišlo poněkud kuriosní je, že letadlo bylo dvanáct let po této události vyřazeno z provozu (10/2012). Kolik musela stát oprava, kdy se mimo jiné měnila spodní část přídě a pomocné nosníky křídel, na kterých byly podvozky, to si nedovedu představit.

Podobná nehoda se stala na Ruzyni 2. ledna 1977. Na dráze stála osmnáctka OK-NAA a na ní přistála TU 134A OK-CFD. IL 18B přišel o část kýlovky a tůčko se po dopadu na dráhu dosmýkalo po sněhu až k tehdejší hasičárně (tam, kde dnes parkují cisterny s palivem). Tupolev byl odtažen k hangáru a byl zrušen a osmnáctka byla opravena a ještě dva roky létala, než byla 8.3. 1979 prodána do muzea ve Kbelích, kde stojí v zuboženém stavu dodnes. Nikdo by dnes nevěřil, že tam někdy přilétla…

Il-18B OK-NAA

TU 134A OK-CFD

Na letišti Don Muaeng stojí odstaveno poměrně dost letadel od různých společností, mnohdy dnes již neexistujících. Nejvíc letadel tam má Thai International. Stojí tam B747-400, Airbusy A340-600, A330, A300 a Boeingy B737-300. Když jsem se toulal po ploše a čekal na letadlo, překvapilo mne, že tyto velké mašiny (některé tam jsou již od roku 2000) jsou pravidelně zatahovány do hangáru a překonzervovány, pak následuje motorovka a letadlo je pak opět uloženo. Boeing 747-4D7 HS-TGN (uložen od roku 2013) dostal i nové motory, které měnili na ploše.

Společnost Las Vegas Sand Corporation, která vlastní několik Boeingů 747SP a 737, parkuje na Don Mueang L 1011 Tri Star 500. Letadlo tam přežilo zátopy v roce 2011, kdy na ploše letiště bylo přes metr vody. V únoru se kolem letadla rojili mechanici, a tak jsem se byl podívat i uvnitř. Překvapil mne super luxusní interiér. Letadlo před tím létalo v královské letce saúdsko-arabského krále. I když byl interiér na přestavbě v roce 2007, patrně zůstal původní interiér zachován. Mechanici, kteří se kolem letadla pohybovali, tvrdili, že letadlo je po C- checku a po záletu (21.1.2014). Jenže mašina tam stojí stále, pouze montážní schody a GPU od letadla zmizely. Škoda, podle planes to měl být poslední letuschopný TriStar určený pro dopravu cestujících.

Největší zajímavostí je Sud Aviation SE 210 Caravelle lll XU-JTB Royal Air Cambodge, která leží za dráhou 21R v areálu obalovny drti. Toto letadlo uletělo z Phon Penu s posádkami a s jejich rodinami v roce 1973 před rudými Khmery. Letadlo stálo dlouho před cargo terminálem, pak bylo odtaženo za letiště, kde bezdomovci dokončili dílo zkázy. Letadlo je kompletní i s motory. Interiér je zdevastovaný. Při tom areál muzea je jen 3,5 km daleko!

Letiště Don Muaeng bylo po povodních v roce 2011 zavřené a z valné části zničené. Pak ho začali pomalu opravovat. Terminál 3 pro tuzemské linky nebyl nikdy otevřený a na začátku tohoto roku fungovala jen asi tak třetina Terminálu 1. Terminál 2 byl plný bahna a nic nenasvědčovalo, že by někdy mohl fungovat. Teď je všechno jinak, jednička je již z valné části otevřená, jsou zde nové odbavovací prostory pro zahraniční lety včetně restaurací a duty free. Ve čtyřicetistupňovém vedru jsem obdivoval dělníky, jak dělali dvacet čtyři hodin denně na terminálu dvě. Teď již hala svítí do noci a odletová hala se leskne novotou. V listopadu má být vše otevřené. Přispěl k tomu fakt, že nejdynamičtěji se rozvíjející společnost (slogan z plakátů) Air Asia sem přemístila všechny své aktivity z nového letiště. Od začátku roku je to neuvěřitelný nárůst provozu, o kterém se Ruzyni může jenom zdát. Zatím co polovina nového terminálu na Ruzyni zeje prázdnotou, tady pracují jak čerti, aby mohli uspokojit zájmy cestujících.

Boeing 747-4D7 HS-TGN Thai Airways Int.

Co má letiště společného s Ruzyní je, že nemá rychlé spojení s městem. Protože bylo léta zavřené, nebylo to ani zapotřebí. Nadzemní rychlodráha Sky Train končí u tržiště Mo Chit. To v listopadu nebude pravda. Konečná bude až na letišti. Tam byla sice v roce 2000 stanice postavena, ale nikdy k ní žádné koleje nevedly. Tato stanice se ale bude bourat (je před terminálem 3) a nová stanice bude u terminálu 1. Kvůli této stavbě mizí úžasné restaurace z vlnitého plechu a igelitu, kde fantasticky vařili. Jedem den jsem byl před hotelem v takové restauraci na skvělé thajské polévce Tom Yum a druhý den tam byla díra a stály v ní bagry. Škoda, tyto restaurace patřily k místnímu folkloru.

(V úvodu jsem použil oficiální vyjádření Australian Transport Safety Bureau, to pro mé věčné kritiky – i když věřím, že oni to budou vědět líp a hlavně že to bylo jinak.)

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Majk - nepřihlášený host
07.12.2014 12:27
Proc se opravuji skoro rozmlacena letadla?

Pokud by to zajimalo nekoho, tak pouze pro ucely statistiky a ratingu let. spolecnosti. Znam pripad z Austrian Airlines, kde se letadlo po nehode opravilo, aby uletelo jeden komercni let a pak se nechalo sesrotovat. Zadna spolecnost nechce mit tzv. total loss incident.

JS - nepřihlášený host
20.09.2014 11:32
Re: Douska

Souhlasim s mym jmenovcem, sam bych to nevystihl lepe :-)

Jakub šrámek - nepřihlášený host
19.09.2014 16:54
Douška

Pane Čechu, když máte potřebu takto děkovat čtenářům, radši nepište vůbec. Nechci rozebírat jestli vše co jste kdy napsal byla pravda, beru Vaše články jako vaše zážitky, zkušenosti a názory. Bohužel jste tento pěkný a zajímavý článek tím závěrem zničil a vzhledem k tomu že závěr se netýká tématu, je zbytečný. Pekný den

19.09.2014 01:49
Špatného kritika poznáte podle toho, že začne mluvit o básníkovi, a ne o básni.

....presne tak. Lepe se to rici neda!!

Pete - nepřihlášený host
17.09.2014 15:42
CFD

Trup CFD ležel dlouhou dobu za efkem a slyšel jsem, že si na něm hasiči pak udělali cvičení. Nemá někdo fotky?

Brru - nepřihlášený host
17.09.2014 15:04
2StreamLine

Dovol mi se k tobě přidat: Howgh!

JGR - nepřihlášený host
17.09.2014 14:54
StreamLine

"Těsně vedle. Já byl na druhé straně. No, a občas to bolelo..."
z vašich příspěvků je to patrné :-)

StreamLine - nepřihlášený host
17.09.2014 14:07
2JGR

Howgh!

StreamLine - nepřihlášený host
17.09.2014 14:06
2JGR

:-)
Těsně vedle. Já byl na druhé straně. No, a občas to bolelo...

Libor H. - nepřihlášený host
17.09.2014 13:01
poznamky

Pane Cechu, dekuji Vam za dalsi dil, ale prosim Vas proc ta posledni urazliva poznamka 'V úvodu jsem použil oficiální vyjádření Australian Transport Safety Bureau, to pro mé věčné kritiky – i když věřím, že oni to budou vědět líp a hlavně že to bylo jinak.'

Vzdyt je to opravdu zbytecne, proc mate potrebu neco takoveho psat? Videl jste snad neco takoveho treba v serialu Pameti stareho praskare? Zkuste si TO precist, autor ma ponekud jiny nadhled, ac toho zazil take hodne tomu verte, ale kysele poznamky zadne. Vite, to je uplne jine cteni, nechci kritizovat jen je mi proste lito, ze i Vase psani neni takove -- a pritom by mohlo byt!

A ted nekdo zase namitne .. tak to necti kdyz se ti to nelibi .. ale o to tu preci vubec nejde. Jde o to, ze je to zbytecna skoda.

Celkem 27 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace