Rekonstruovaný a stále létající Spitfire v soukromém vlastnictví v USA (Paul Allen)
Pilot zkoušel nahodit motor pomocí ručního nastřikovacího čerpadla, což se mu i podařilo. Tento postup se používá při spouštění stojícího motoru. Je to podobné, jako když u motocyklu před nahozením zaplavujete plovákovou komoru. Tímto způsobem se přibližoval k letišti. Jenže nádrž spouštěcího systému má 20 litrů, a tak byla brzo prázdná. Motor se zcela zastavil, a náš pilot, se stojící vrtulí a ztichlým motorem neustále ztrácel výšku, a velice obtížně udržoval rychlost 300 km / hod. Od řídícího létání dostal pokyn přistát se zasunutým podvozkem, ale i souhlas rozhodnout se podle okamžité situace. Tak se rozhodl vysunout podvozek 20m nad zemí. Zde vysunul naplno přistávací klapky a úspěšně přistál. Při takto prováděném nouzovém přistání musí pilot šetřit výškou, ale na poslední chvíli se jí musí zbavit za cenu ztráty rychlosti. Obojí musí proto velice pečlivě sladit. Rozpočet na přistání při „nouzáku“ provádí do první třetiny přistávací dráhy a potom musí brzdit. Celé letiště se seběhlo ke stojícímu letadlu a mladému pilotu, rotmistru Václavu Skálovi, ke šťastnému přistání radostně a upřímně blahopřálo. Vadné letadlo bylo zataženo do blízkého hangáru a technici začali okamžitě zjišťovat příčinu vysazení motoru. Ukázalo se, že závadu způsobila prasklá membrána vstřikovacího systému Stromberg. Pro techniky uvádím, že motor tohoto stroje měl 12 válců a dvě membránová čerpadla, každé pro šest válců. Po prohlídce celého letadla nebyly zjištěny žádné další závady a po zalétávacím letu, který provedl sám pilot V. Skála, bylo předáno zpět do provozu. A to nejlepší nakonec. Sám velitel letecké divize osobně blahopřál pilotu Václavu Skálovi a do zápisníku letů udělil tuto pochvalu: „Dne 7.6.1948 přistál s letadlem S–89 po vysazení motoru s podvozkem na letišti a zachránil tak letoun od poškození.“
Letiště Praha na zemi i ve vzduchu
Přijedete–li na staré letiště Praha – Ruzyně, hned vás zaujme řídící věž, která je součástí odbavovací budovy. Přestože bylo toto letiště vybudováno v letech 1930 – 1937, je stále po architektonické stránce velice působivé. Postaveno bylo pro civilní účely, když provoz na letišti Kbely začal být neúnosně vysoký. Ve Kbelích byla provozována vojenská činnost, civilní letecká doprava, a využívalo se i ke sportovnímu létání. Bylo proto rozhodnuto postavit letiště nové, nedaleko obce Ruzyně. Výkopové práce začaly v roce 1930 a o sedm let později, v roce 1937, zde byl zahájen letecký provoz. Chci vám na fotografiích představit zajímavé stroje, které sem od té doby létaly. Nebude to encyklopedie ani katalog, ale přehlídka toho zajímavého, co jsem zde viděl a vyfotografoval. Krátké komentáře a popisy vám tuto dobu přiblíží. Pojďte se mnou vzpomínat.
Junkers Ju-52
Ty cernobile fotky jsou nadherne, kdo je autor?
já bych řek, že na poslední chvíli se zbavuje výšky za cenu ztráty rychlosti jedině pádem. Prostě vytratíš rychlost a spadneš. Pádem se zbavíš výšky zaručeně :-)
Kde je zbytek článku:(
Ten článek neskončil. On přestal :-/
zeby sklzom?
kridelka proti vetru (ak je bocny) a smerove kormidlo do opacnej strany...
Zajimalo by me jak se na poslední chvíli zbavuje vysky za cenu ztráty rychlosti?
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
krásné fotky máš ve svém šuplíčku. Už se těším na další. :-))
Taky mi vysadil motor a to taky v Budějovcích ... ale nad letištěm Hosín. :-))