Na letišti je čilý ruch na zemi i ve vzduchu. To všechno musí koordinovat "Řízení letového provozu". Že se mu to někdy nepovede, svědčí tyto případy: Na letišti Tenerife vjely na dráhu dva B747 a jeden začal startovat. Narazil do toho, co pojížděl, a konec byl tragický. Dvě zdemolovaná letadla a 583 mrtvých. Na letišti v Praze vjela na dráhu Il 18 v momentě, kdy přistávalo jiné letadlo. Díky duchapřítomnosti kapitána tohoto letadla nebyly žádné ztráty na životech, poškozena byla dvě letadla a zraněni čtyři cestující
Zde je vyřazená Il-12, u které se na odstavném místě samovolně zasunula levá podvozková noha. Nikomu se nic nestalo, křídlo bylo dočasně podloženo bednou od brzdových souprav
Tuto fotografii jsem nikdy nezveřejnil, jste první, kdo ji vidí. Je to tryska třetího motoru Il-62 na letišti JFK v New Yorku. Už při pojíždění jsem slyšel, že jedou na tři motory. Kapitán mi ohlásil: "Koukni se na trojku, asi jsme chytili ptáka". Okamžitě jsem přistavil schody ke vstupnímu ústrojí, ale stopy po ptáku tam nebyly. Kompresorem však nešlo otáčet. Ihned jsem se přesunul do výstupní roury motoru a tam jsem viděl to, co vy na fotce
Zde je nejsmutnější fotka z celého vzpomínání. Letadlo Il-14 po generálce odstartovalo ke zkušebnímu letu. Toho se zúčastnilo (jak bylo tehdy zvykem) i šest zaměstnanců, kteří se šli "povozit". Havarovalo nedaleko letiště, kde narazilo do drátů vysokého napětí. Nikdo nepřežil
Oni to měli ještě o něco horší. Vzhledem k rokli před VPD uviděli zem když měli výšku před prahem dráhy asi -30 m!!! Zdraví ZJ
Karle, nějak se pozapomnělo na to, že posádka která přelétávala letadlo z Tripolisu si nahodili i ten tzv. závadový motor a vypínali až nad hranicemi, viz zapisovač. K úniku ojele nedošlo. S.M zahynul zbytečně.
Piš dál, dál. Je to mnohem lepší než ty bláboly,zvané čechoviny
U poslední fotografie havarovaného IL-14 "po generálce" uvádíte zjevně chybné údaje. Vyfotografované letadlo havarovalo v srpnu 1968 těsně před obcí Jeneč krátce po startu na pravidelné lince myslím do Bratislavy. Bylo plně obsazené cestujícími. Zahynulo asi 10-15 cestujících. Zranění byli rozvezeni do nejbližších nemocnic (Kladno, Praha). Takže není pravda, že všichni zahynuli. Mám další fotografie z této nehody a mnoho dalších podrobností, protože jsem se jako vojín z blízké posádky v Hájku u Prahy zůčastnil záchranných prací a druhý den jsem s jinými vojáky místo nehody hlídal a tak jsem měl jedinečnou možnost pořídit několik fotografií.
Máte-li zájem vidět a dozvědět se více, tak mne prosím kontaktujte na můj e-mail.
S pozdravem
Zítek
Opět zdravím Karle, fotky turbíny, kde se tavil titan, mám dodnes. Jenom upřesnění: byl to čtyřka motor, spolu jsme rozpojovali a zajišťovali táhla od pístnic reverzu a vypouštěli tlak, aby při přeletu na tři nedošlo k samovolnému otevření reverzu. No a dneska po více jak dvaceti letech už snad můžeme říci, že s tím zaslepením motoru to bylo trochu jinak. Asi tři neděle před touto událostí půjčil náš společný kamarád Ostravak dekl Polákům, protože letěli domů taky na tři, takže my jsme měli na to zaslepení..... Dneska si z toho děláne srandu, ale přiznej, že když startovali z JFK, tak bys stejně jako já, přeštípl stovku hřebík. Roman
řekněme, že to tak mohlo být...každopádně, trajektorie letu byla dána a vteřina je strašně krátká doba, zejména pro ruskou mašinu. Nikoho jsem se nechtěl dotknout, a stalo-li se, omlouvám se.
Pro Zed: O případu Il-18 vs. Tu-134 byl natočen jeden díl série Osudové okamžiky a tam pilot říká, že dali plné plyny a přitáhli řízení. To bych viděl jako duchapřítomnost. To, že díky reakční době pilotů a zpožděné reakci proudových motorů na plný plyn to nemuselo mít na nic vliv je věc jiná resp. spekulativní.
Dovolte, abych se zde vyjádřil k některým nepřesnostem uvedených v jinak celkem hodnotném článku.Předesílám, že jsem řídící letového provozu a považuji za nutné Vás opravit některých tvrzeních, která tu předkládáte relativně široké veřejnosti.
Nikdy jsem se neodvažoval tvrdit, že řídící letového provozu nedělá chyby, neboť i on je bytost lidská, a tedy chybující, a jako takový je zodpovědný za řadu leteckých nehod, ikdyž téměř vždy se jednalo o řetěz událostí k nehodě směřujících, viz. např. Uberlingen, nebo vámi zmiňovaných skoro 600 mrtvých na Tenerife. A tady bych se razantně ohradil proti Vašemu tvrzení, že se řídícím něco nepovedlo. Vřele doporučuji, abyste se příště lépe seznámil s všeobecně známými a mnohokrát publikovanými fakty, které za hlavního viníka jednoznačně uvádějí holandského pana kapitána, který svojí nekázní a spěchem ( posádka byla téměř off-duty) odsoudil řídícího na věži bez pozemního radaru v mlze na přeplněném letišti, i posádku druhého Jumba PANAM do role statistů v tomhle horroru...tedy řetěz událostí začínají uzavřením sousedního letiště v Las Palmas z důvodu hrozby bombovým útokem ETA, a následných divezí veškerého provozu na přeplněné Tenerife, přes příšerné počasí s nízkou dohledností, mizerné vybavení věže, slabé rádio, zablokovanou hlavní pojezdovou dráhu parkujícími letadly, a končící bezprecedentní leteckou nekázní zkušeného kapitána s tisíci nalétaných hodin, který tam "vrazil plnej" bez povolení ,na základě přeslechu.
Zato druhý případ, který zmiňujete byl celý v režii řídících let.provozu, jen bych, s dovolením, vynechal tu duchapřítomnost pilotů. Bylo to v celou hodinu, kdy se řídící střídají, a na vině bylo jednoznačně špatné předání služby. Il18 byla řádně povolena vstoupit na dráhu, jenže přebírající řídící se v mlze bez pozemního radaru domníval, na základě nedbale vyplněného proužku, že povoluje vstoupit na dráhu 25, osmnáctka však byla připravena, a také vstoupila na dráhu 31, kde začala provádět run-up motorů, což chvíli trvalo. Mezitím dostal Tu134, který míjel maják na sedmém km, povolení přistát na tuto, tedy obsazenou, dráhu. Mezi momentem, kdy piloti Tupoleva uviděli osmnáctku na dráze a momentem kdy jí křídlem amputovali směrovku uplynula tak krátká doba, že nebyl prostor ani čas na jakoukoliv, byť sebeduchapřítomnější reakci s ohledem na jisté prodlevy v řízení ruských letadel, které na jiném místě erudovaně popisujete.
Doufám, že můj komentář přijmete bez zášti a jsem s pozdravem.
Zed - řlp.
Po pravdě řečeno, mám s tím prudkým požárem, který zničil oba zapisovače, také trochu problém. Palivo bylo z letu na FL hodně podchlazené, všude písek, do kterého mohlo neomezeně nasávat. Pokud by se po nárazu rozprášilo do atmosféry, nastal by spíš něco jako výbuch, jehož tepelné účinky by byly omezené. V případě rozlití paliva by sice požár vzniknout mohl, ale zdá se mi, že by jeho nejprudší fáze nemohla trvat dlouho, protože palivo by se mělo tendenci vsakovat do písku. No a z hořících sedaček by asi nevznikl dostatečný žár. A pak je tu ještě konspirační teorie související s Tu-154, MA240 (HA-LCI) a vracejícími se vůdci OOP.
Ahoj Karle. Vždy si s potešením prečítam tvoje spomienky a ak mi pošleš
mailovú adresu tak Ti môžem poslať fotky IL18 ky po prílete zo Sliača do
Bratislavy shodou okolností som mal v ten den nočnú smenu tak som to
nafotil.
Celkem 43 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
pane Zítku,
zmíněná nehoda IL-14 u Jenče v roce 1968 a u červeného újezdu v roce 1961 jsou dvě odlišné nehody U Jenče (spíše u Ptic) zahynulo13 lidí a 27 zraněných. Přeji hezký den. Jinak pěkný článek.