TU-134A OK-CFH "Bombardér dobré nálady"

Vážení návštěvníci a příznivci stránek planes.cz, dovolte mi, abych Vám přiblížil několika řádky a fotografiemi osud letadla TU-134A OK-CFH Československých aerolinií.

Jak už to tak bývá, každé letadlo jednou doslouží. Co dál s ním? Možností je několik: sešrotování, umístění v muzeu, trenažér pro palubní personál, letecké mechaniky nebo pozemní složky a v poslední řadě se dá použít jako restaurace. Takový osud potkal i Tupolev TU-134A výrobního čísla 2351801, registrace OK-CFH Československých aerolinií. ČSA byl dodán 22.1.1973 a ke spokojenosti cestujících a dopravce létal do 4.7.1991, kdy byl vyřazen z provozu a odstaven na letišti v Praze. Po demontování všech použitelných součástí a dílů pro ostatní Tůčka, která ještě zůstala v provozu, čekal Tupolev na svůj další osud.

TU-134A OK-CFH od likvidace zachránil záměr použít jej v atraktivní lokalitě u Brněnské přehrady jako restauraci. Bohužel nemám k dispozici fotografie ani informace kdo a za jakou částku vyřazený letoun koupil a ani přesné datum jeho rozebrání a transportu do Brna.
Letadlo bylo umístěno v městské části Brno-Bystrc, v ulici Přístavní nedaleko místa, které se nazývá "Panská horka".

Na několik let se stal vyhledávanou atrakcí návštěvníků Brněnské přehrady, ale i hostů chtivých občerstvení v netradičním prostředí.
Časem byl opatřen na levé straně trupu reklamním nátěrem pivovaru Starobrno a nápisem: Bombardér dobré nálady. Bylo by jistě zajímavé vědět, kolik návštěvníků se v něm "zbombardovalo“ dobrou náladou do bezvědomí"

Bohužel na přelomu srpna a září roku 2000 zachvátil vnitřek letadla požár. Navenek bylo letadlo téměř nepoškozené, ale vnitřek trupu ukrýval naprostou zkázu. Škoda byla tehdy odhadnuta na 200 tisíc korun. Následně bylo rozhodnuto, že Tupolev bude rozebrán a sešrotován.

Přibližně týden po této nešťastné události zcela vyhořela oblíbená hospůdka v areálu TJ Tatran Bohunice. Následné spekulace hovořily o válce hospodských, protože v brněnských lokalitách, jako jsou Bohunice a Bystrc, je hospod a barů hodně. Další verzí, kterou jsem nedávno zaslechl od svého kolegy z práce, který pochází z Brna je, že dotyčný majitel měl opravdu "široký podnikatelský záběr" v různých oborech a zapálení Tůčka byl akt pomsty za nevyřízené účty. Ať tak nebo tak, pravdu se už asi nikdy nedozvíme......

Jakmile jsem se doslechl, že bude Tupolev po požáru zlikvidován, zajel jsem do Brna a objevil bývalé OK-CFH ve stavu, který jistě zabolí každého příznivce letadel. Trup bez křídel a ocasních ploch již ležel na zemi. Odmontovaná křídla byla položena po obou stranách letadla.

Vstupní dveře, nouzové východy, okénka a motorové gondoly a jiné součásti byli demontovány, popřípadě rozbity.

Z druhé strany byl postaven jeřáb Praga V3S AD-8 a kousek od něj právě odpočívala a svačila parta dělníků.

Pro jistotu jsem se jich zeptal, zda jim nebude vadit, že si pořídím pár snímků pro svou sbírku. Ochotně souhlasili a chvíli jsme se bavili o možných příčinách požáru a rozebíraném letadle, ale bohužel tento rozhovor si už nepamatuji. Pak jsem si prohlížel a fotografoval jednotlivé části letadla, například obraceče tahu

a demontovaná křídla bez vztlakových klapek a jiných součástí.

Nakonec jsem si pořídil ještě záběr rozebraného Tůčka

a se smíšenými pocity nasedl do své nedostižné Škody Š105L a vydal se směrem domů do Prahy. Proč se smíšenými pocity? Je to smutný konec pro letadlo, které nalétalo mnoho hodin a kilometrů pro našeho národního dopravce a ani jeden Tupolev TU-134A z celkem 20 dodaných do Československa nebyl předán do muzea ve Kbelích. Myslím si, že částečně to bylo způsobeno tím, že v té době jsme se orientovali hlavně směrem na západ a všechno, co pocházelo z východu bylo nutně špatné. Vždyť i za našimi dvěma bývalými IL-62 musíme zajet do Rakouska. Podle mne je to veliká škoda.

V současnosti by se v České republice měly nacházet pouze části následujících TU-134A:
OK-CFF (část trupu jako trenažér v Praze)
OK-DFI (příďová část v Air Park Zruč u Plzně)
OK-EFJ (příďová část ve výcvikovém středisku ČSA, hangár B v Praze)

Fotografie: autor a sbírka autora

Autor: Milan Cibulka



Související kategorie

Komentáře



Panter - nepřihlášený host
20.02.2008 20:58
Exponaty

V Novej Dubnici bola kedysi IL-18 ako restauracia, netusim, ci tam este je, v Bratislave sme mali MIG-17 na Dunajskej ulici a L-29 v Petrzalke. Obe kdesi davnejsie zmizli. A este sa mi mari, ze aj v Slusoviciach bolo akesi ero, ale tiez tam nie je.

Pavel - nepřihlášený host
30.05.2007 19:47
Nabídka.

Zdravím letecké fandy,náhodou jsem přečetl těch pár článků.
Pokud máte zájem o dopravní letadla, není nic jednoduššího,než
přijet a pomoci restaurovat IL14ku přímo v muzeu.Je to původně vojenská verze, ale je to pořád dopravák.Vyškov je u nás na Moravě.
Nese číslo 3144 původně dopravního pluku v Mošnově.Za práci nedostáváme peníze,ale když se vede máme z toho radost.

Petr Minařík - nepřihlášený host
17.05.2007 01:27
Bombardér dobré nálady

K těm snímkům už není moc co dodávat. Prodat letadla "na hrnce" a hospody a opatřit si zlatý padák. Skutečně důstojný počin vedení ČSA. Po celá léta jsem si říkal, co je asi v ČSA náplní úseku "Rozvoj podniku". Nikdy jsem na to nepřišel. Že by to byl učesaný termín pro destrukci?
Mrzí mě, že Helena dopadla tak špatně zrovna v Brně, ve městě veletrhů a vynikajících služeb letiště Tuřany. Aspoň, že zbylo pár snímků a album pana Cibulky.

Franta - nepřihlášený host
10.04.2007 21:52
Pomoc chlape TU-134A OK-CFH

Zdarec.Prosimte shanim materialy o letadle na Vinohradech.Sem syn byvaleho majtele.Pomoz mi.Foto,video.Zaplatim

Miloš Tarantik - nepřihlášený host
15.03.2007 21:17
zachrana letadel

www.airpark.wz.cz mi dělame maximum na zachranu techniky ale bohužel jsme jen dva.kdo ma zajem zachranit dopravni CARAVELLE muže se ozvat.

Michal - nepřihlášený host
14.03.2007 08:32
národ šroťáků

Osudy staré techniky-klasika.Pro prachy cokoliv.Samozřejmě bez peněz nic nejde,ale tenhle národ prokazuje,že s výjimkou několika nadšenců ho minulost,bez které není budoucnosti nezajímá.

Eda - nepřihlášený host
29.01.2007 23:21
dopravaci ve Kbelich

A ono se k tem dopravakum ve Kbelich da jit ? Stoji preci ve vojensky casti letiste. My kdyz tam chteli s kamosem projit tak nam rekli ze tam nesmime, kdyby sme se tam dostali ze by nas sla vysetrovat policie. Nechapu proc si clovek nemuze prohlidnout ty Tucka aspon z venku.

Ing. Tomáš Blažek - nepřihlášený host
11.01.2007 21:47
Ještě jednou k TU-134A a AV-14 (IL-14) v Brně

K působení "nedokončené restaurace" AV-14 (IL-14) v Brně-Vinohradech mě váže jedna úsměvná historka. Jednoho rána jsem, jako obvykle, přišel před šestou hodinou ráno do práce. Chvíli za mnou dorazila i sekretářka a povídá: "slyšel jsi o tom, že večer stálo před naší fabrikou, na parkovišti, veliké letadlo?". Jako fanda letectví jsem si o tom pomyslel své a nepokoušel jsem se jí nic vysvětlovat. Klidně jsem popíjel kafe a začal se prohrabovat v hromadách nevyřízené korespondence. Bylo asi tak sedm ráno a znovu na mě volá sekretářka, že mi volá manželka a že prý je to moc důležité. Moc jsem nechápal a tak jsem řekl ať mi hovor přepojí. V telefonu se ozval hlas manželky (tehdy byla na mateřské): "představ si, že ráno jsem si uvařila kafe, jdu na balkon a pod ním stojí veliké letadlo. Jak se sem mohlo dostat?". Pomyslel jsem si něco o šílenství, UFO a divných představách všech ženských. Nakonec zvítězil rozum a zvídavost. Sedl jsem do auta a odjel jsem směrem domů. Po příjezdu na naší ulici jsem nevěřil vlastním očím. Opravdu, kousek od našeho paneláku stálo letadlo. Již z dálky jsem poznal, že to je "veliká" 14-ka. Byla krásná, původní nátěr ČSA přetřený armádními znaky. Běžely měsíce a já se na ni chodil dívat zblízka. Stála tam dlouho a postupem času byla neodmislitelnou kulisou toho místa. Jak jsem již napsal, mám několik krásných videozáznamů a je mi líto, že ji potkal tak špatný osud. Také v případě tohoto požáru se spekulovalo o jiných motivech jeho založení. Všem fandům letadel musím na závěr říct pozitivní zprávu. Z tohoto letadla mám dodnes uschovány dva rychloupínací zámky plnění paliva z křídel. Jsou s originálními popisy v ruštině.

Ing. Tomáš Blažek - nepřihlášený host
11.01.2007 20:46
TU-134A OK-CFH

Jsem z Brna a na "přílet" TU-134A OK-CFH na Brněnskou přehradu si vzpomínám. Jakmile jsem zjistil, že tam stojí, vzal jsem do auta dceru, videokameru a jel jsem si ho natočit Amatérský záznam jeho původního stavu i po okolí rozmístěných součástí mám dodnes na kazetě VHS. Restaurace v něm byla perfektní. Mohlo se volně chodit do pilotní kabiny a dělali tam výborný biftek s vejcem. Poté co u letadla byla vybudována zahrádka a bylo přetřeno jsem tam už nikdy nebyl.
Pro všechny fandy letadel a "létajících restaurací" uvádím, že v té době nebylo TU-134A v Brně jediné. Za stejným účelem bylo na ulici Čejkovická, v Brně-Vinohradech umístěno letadlo Avia AV-14 (IL-14). Rovněž mám pár videozáznamů na VHS. Letadlo stálo pár metrů od domu kde jsem bydlel. Osud ho však potkal stejný. Ještě před zprovozněním restaurace vyhořelo a bylo sešrotováno. Údajně ho zapálili děti.

Venca - nepřihlášený host
11.01.2007 16:03
Tu-104A

Pokud vás zajímá něco o rekonstrukci Tu-104A OK-LDA tak se podívejte na stránky www.1lsp.cz.

Celkem 19 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace