IL62 u ČSA

Letos uplyne deset let od chvíle, kdy Československé aerolinie vyřadily ze svého letadlového parku poslední letadla IL 62M. Nejprve na chvilku zabrusleme do historie, a to do druhé poloviny šedesátých let minulého století. ČSA v té době politického uvolňování hledaly vhodný typ na svoje dálkové linky a navíc v té době nové destinace přibývaly jako houby po dešti.

V té době byl na výběr jako náhrada letounů TU 104A a IL 18 sovětský letoun IL 62 a stroj britské provinience Vickers VC 10. Jednání probíhalo s oběma výrobci a porovnávalo se vše možné. Aeroflot v té době zapůjčil IL 62 registrace CCCP-86666 (výrobní číslo 60201). Ten uskutečnil první let na lince z Prahy do Moskvy 02.05.1968 (kapitán Kostík). Letoun létal u ČSA až do 22.08.1968, kdy letěl na lince OK511 z Jakarty přes Singapúr, Bombaj, Bejrút a Atény do Prahy. Vzhledem k událostem v ČSSR však byl let ukončen v Aténách a odtud letoun přelétla připravená posádka Aeroflotu přímo do Moskvy. Cestující se pak dostali do Prahy o několik dnů později různými spoji. V té době se již definitivně rozhodlo o nákupu letounů IL 62, které posléze tvořily páteř letadlového parku. V roce 1969 je ze SSSR zapůjčeno od Aeroflotu na letní sezonu dalších šest strojů registrací CCCP-86665, CCCP-86666, CCCP-86671, CCCP-86672, CCCP-86675 a CCCP-86678. Stroj Aeroflotu (CCCP-86682) létal pro ČSA ještě přibližně 1 měsíc v roce 1971, kdy "zaskočil" za OK-YBA, poškozenou při pozemní kolizi s automobilem a opravovanou na letišti Heathrow v Londýně.

foto: Daniel Vašut

29.10.1969 konečně na ruzyňském letišti přistává první IL 62 Československých aerolinií (OK-YBA). První let uskutečňuje 01.11.1969. Posléze následují další stroje (viz tabulka pod článkem). Konstrukční kancelář OKB Iljušina ovšem v průběhu sedmdesátých let pracovala na zdokonalené verzi tohoto stroje, která se od klasického IL 62 odlišovala jinými motory s mušlovitými obraceči tahu, do výškovky byla zabudována další nádrž, která zvyšovala dolet atd. I vnitřní interiér prošel změnou, například bylo použito vylepšených odkládacích prostorů na kabinová zavazadla cestujících. Takto vylepšený Iljušin se jmenoval IL 62M, kde písmenko M znamenalo v ruštině "modifikovanyj". I ČSA bylo na seznamu východních společností, které projevily zájem a následně učinily závaznou objednávku těchto vylepšených strojů. První takzvaná eMka přilétá do Prahy 31.5.1979. Registrace byla OK-JBI.

Příchod IL 62 znamenal u ČSA kvalitativní skok skoro po všech stránkách. V té době relativně moderní stroj umožnil otevřít v roce 1970 prestižní linku do kanadského Montrealu a do New Yorku. Také Blízký a Dálný východ je postupně obsluhován tímto typem. Letadla IL 62 a následně IL 62M vykonala ve službě ČSA velký a poctivý kus práce, ne nadarmo se tomuto typu také říkalo "Matka živitelka". Stroje v sedmdesátých a osmdesátých letech létaly jak evropské linky, tak i na Dálný východ, do zámoří, Severní Ameriky nebo Afriky. Jako jediný typ ve flotile ČSA navštívil všechny kontinenty. A ani Airbus 310-300 to zatím nepřekonal.

foto: Daniel Vašut

Vše na světě zastarává a vše také jednou končí. Letadlovou techniku nevyjímaje. V druhé polovině osmdesátých let ČSA řeší, čím v budoucnu nahradí zastarávající letadla a čím bude létat dálkové tratě. "Začátek konce": trochu zvláštní slovní spojení, ale vystihující velmi vystižně stav věcí. Tak se dá nazvat rok 1988. V únoru přilétá první z objednaných TU 154M a následně jsou tyto stroje nasazeny jak na evropské linky, tak i na lety na Střední východ. Možná se mnou někteří nebudete souhlasit, ale nástup TU 154M znamená také jejich intenzivní nasazování na linky, a tak Iljušiny jdou pomalu ale jistě stranou. Tůčko má lepší ekonomiku provozu při v podstatě stejném počtu míst, menší spotřebu paliva a hlavně je lehčí, tudíž i přistávací poplatky jsou menší. Iljušiny tak pomalu přestávají létat do Londýna, Atén, Káhiry, Larnaky, Damašku a dalších měst. Vzhledem k politické situaci není moc prostoru k rozšiřování a navyšování počtu linek, a tak nálety IL 62 jsou o stupínek menší.

foto: sbírka DV

Po revolučních změnách v naší vlasti dochází k rozšiřování počtu linek a otevírání nových destinací, a tak ještě v roce 1990 dochází k opětovnému zvýšení náletu, který je ovšem záhy ukončen. V únoru 1991 přilétá do zasněžené Prahy první Airbus A310-300. Ten je nejprve nasazován na evropské linky v rámci výcviku posádek, jeho první dálková linka vede začátkem března přes Montreal do New Yorku. Tím končí IL 62M na linkách na západní polokouli. Linka na Kubu je uzavřena již koncem roku 1990. Od letního letového řádu 1991 nalétává Airbus také Dálný východ a tak i Iljušiny končí. Výjimku tvoří destinace Bombaj a charterové linky do Vietnamu. V té době začínají být pomalu vyřazovány IL 62, novější verze IL 62M stále létá. Od léta Iljušiny létají na vybraných evropských linkách, kde je kapacita TU 154M nedostačující (charterové lety do španělských a řeckých letovisek a na Střední východ dle momentální poptávky). Občas operativně ještě zaskočí do Ameriky nebo na Dálný východ při náhle vzniklé technické závadě nebo jako změna typu za Airbus, který je v plánované opravě. V letech 1991 a 1992 se uskutečnila série letů na tichomořský ostrov Fidži (viz článek Doprava ve východním bloku na přelomu osmdesátých a devadesátých let). Přes léto 1991 (07/91 až 09/91) je letoun IL 62M OK-JBJ pronajat letecké společnosti Malev, která tento stroj využila na svoje charterové lety do Japonska, než je jí dodán první Boeing 767. U Malevu letoun nosil registraci HA-LIA. V roce 1993 jsou vyřazeny definitivně poslední IL 62, které nacházejí nového majitele. Rok 1994 je už jenom ve znamení IL 62M, ale létají už jen poslední čtyři stroje - OK-JBI, OK-JBJ, OK-OBL a OK-PBM. Destinace jsou vesměs stejné jako předchozí rok: Španělsko a Řecko. Viz tabulka letů v následujícím díle. Občas si tyto stroje půjčuje česká charterová letecká společnost Air Terrex. Tento rok je také přelomový, neboť vedením ČSA je rozhodnuto o definitivním vyřazení letounů z flotily ČSA. Konec provozu je stanoven shodně s koncem letního letového řádu, a tak se IL 62M OK-OBL 28.10.1994 ve večerních hodinách vydává na svůj poslední oficiální let ČSA jako změna typu do Bruselu (linka OK 752, kapitán Sčambura a Ježek). Po přenocování v Belgii se vrací druhý den ráno jako OK 753 a v Praze přistává po deváté hodině ráno. Jedna z kapitol Československých aerolinii se tak uzavírá.

foto: Daniel Vašut

Ještě několik řádek k nátěrům IL 62 a IL 62M u Československých aerolinií. Příletem letadla OK-YBA ČSA mění zbarvení své letadlové flotily z takzvaných klasických vousů na standardní pruh přes okna a červenou směrovkou s vlajkou a písmeny OK JET. V druhé polovině osmdesátých let jsou písmena JET změněna na ČSA. V březnu 1990 přilétá z generální opravy v Taškentu první stroj v novém bílém nátěru. Je to letoun registrace OK-OBL. Pouze tento stroj z Iljušinů nosí toto zbarvení. Na podzim roku 1990 jdou na přetření do Budapešti stroje OK-JBI a OK-KBK. Ty se vrací v novějším zbarvení s takzvanou modročervenou hokejkou. V létě dalšího roku jde (opět do Maďarska) další letoun, registrace OK-JBJ a je přetřen opět do hokejkového zbarvení. Letouny OK-PBM a OK-KBN zůstávají až do konce provozu ve starých barvách ČSA. Na podzim roku 1992 se mění hokejkové zbarvení směrovky na nové zbarvení, které je u ČSA do dnešních dnů na všech typech letadel. Přestříkání je provedeno ve španělském Madridu.

REGISTRACE VERZE OD DO POZNÁNKY DATUM POSLEDNÍHO LETU TRASA
CCCP-86665 IL 62 04/69 07/69 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86666 IL 62 05/68 08/68 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86666 IL 62 03/69 06/69 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86671 IL 62 06/69 10/69 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86672 IL 62 07/69 10/69 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86675 IL 62 08/69 08/69 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86678 IL 62 07/69 08/69 Pronájem od Aeroflotu
CCCP-86682 IL 62 ??/71 ??/71 Pronájem od Aeroflotu místo poškozené OK-YBA
OK-YBA IL 62 10/69 09/87
OK-YBB IL 62 11/69 09/83
OK-ZBC IL 62 04/70 09/84
OK-ABD IL 62 03/71 08/91
OK-DBE IL 62 08/73 12/88
OK-DBF IL 62 09/73 08/75 Zničen při havárii v Damašku
OK-EBG IL 62 03/74 11/91
OK-FBF IL 62 08/81 03/93 Ex OK-BYV SLÚ MV ČSSR
OK-GBH IL 62 12/76 03/93
OK-JBI IL 62M 05/79 10/94 4.9.1994 PRG-ADB-PRG
OK-JBJ IL 62M 10/79 10/94 3.10.1994 PRG-TLV-PRG
OK-KBK IL 62M 04/80 11/92 17.11.1992 PRG-VIE-LCA-VIE-PRG
OK-OBL IL 62M 11/84 10/94 28.-29.10.1994 PRG-BRU-PRG
OK-PBM IL 62M 03/85 10/94 23.10.1994 PRG-MAD-PRG
OK-KBN IL 62M 12/86 12/93 Ex OK-BYW SLÚ MV ČSSR

Autor: VM



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace