IL62 ve vládních službách

Před časem jste si mohli přečíst volnou trilogii o letadlech IL 62 u ČSA, o jejich dodávce, působení v rámci společnosti a osudech po jejich vyřazení. ČSA ovšem nebylo na území Československa a dnes České republiky jediným provozovatelem těchto letounů.

Jako druhý subjekt využíval tyto stroje Státní letecký útvar Ministerstva vnitra ČSSR. Tato vládní letka v podstatě zajišťovala přepravu vládních a dalších významných činitelů Československa a spřátelených zemí a další lety na pokyn Československé vlády a ministra vnitra, např. humanitární lety, svoz federálních slovenských státních úředníků do Prahy atd. Velice často letadla SLÚ MV ČSSR zaskakovala na linkách ČSA atd. SLÚ používal samozřejmě sovětskou letadlovou techniku a tak při rozhodování o dálkovém typu letadla logicky padla volba na IL 62. Navíc tento typ byl mateřským strojem u Československých aerolinií a byla s ním již zkušenost. Proto v prosinci 1974 přilétá do Prahy první letoun pro SLÚ reg. OK-BYV, který je posléze zapojen do běžného provozu pro naší vládu.

Na konci sedmdesátých let minulého století je k dispozici modernější verze IL 62M a vládní letka v SSSR objednává jeden kus novější verze, který přilétá do Prahy 31.10.1980 - OK-BYW. Původní letoun je 5.8.1981 předán k užívání ČSA, kde je přeregistrován na OK-FBF. Další osud tohoto stroje je popsán v trilogii IL 62 u ČSA. Tyto stroje měly v přední sekci salónek, zadní kabina byla s normálními sedadly.

foto: Daniel Vašut

O šest let později 17.7.1986 se v Praze objevuje druhá "eMka" OK-BYZ. Původní "eMka" (OK-BYW) má stejný osud jako první dvaašedesátka a je 1.12.1986 odprodána ČSA, kde dostává novou registraci OK-KBN. Letadlo ještě nějaký čas létá v částečném zbarvení vládního stroje a ČSA. Posléze je domalováno do úplných barev ČSA. Stroj OK-BYZ má také v přední části salónek. Opět plní úkoly dané státem a vládou. Jelikož v druhé polovině osmdesátých let dochází k politickému uvolňování napětí a větší spolupráci mezi východním blokem a kapitalistickou cizinou, samozřejmě i Československo nezůstává stranou. Přepravní výkony vládního letectva rostou a tak i stroj OK-BYZ dostává přeletem z Moskvy 23.12.1988 úplně nového bratříčka - OK-BYV. To je poslední dodaný stroj pro SLÚ. Tento letoun je v klasické sedačkové verzi jako stroje ČSA. OK-BYV je v roce 1989 a 1990 často využíván v rámci linek ČSA, zvláště pak na linky do Perského zálivu (Kuvajt, Abu Dhabi, Dubaj a občas nasazován do Londýna - Heathrow. Jak by řekl klasik: "Tak už to prasklo", a tím by myslel 17.11.1989 a následné společenské změny v naší vlasti. Pro vládní letectvo se otvírají nové možnosti. V první řadě je přejmenováno na SLÚ MV ČSFR. Nemožno nevzpomenout dnes již legendární cestu stroje OK-BYV s prezidentem Havlem v lednu 1990 do Kanady a USA přes islandský Reykjavík. Ihned v roce 1990 je již možno od vládní letky si letadla pronajímat, a ta začíná provozovat i komerční činnost. Využití letadel se opět zvyšuje. Konec roku 1992 je ve znamení rozdělování republiky, ale slovenská strana nemá o tento typ letadla zájem a oba stroje zůstávají v Čechách. 1.1.1993 je nový oficiální název vládní letky Státní letecký útvar Ministerstva vnitra České republiky.

6.9.1993 je letadlo OK-BYZ pronajato české soukromé charterové letecké společnosti Ensor Air. Stroj zůstává v barvách vládní letky, je pouze přemalována vlajka a přidán nápis Ensor Air. Již 18.10.1993 je letoun zabaven pro neplacení poplatků na letišti Londýn - Stansted po příletu z Gambie a následně tamtéž odstaven. V dubnu následujícího roku, po vyřízení veškerých nezbytných formalit, následuje přelet do Prahy. K opětovnému nasazení do provozu již ale nedošlo a v říjnu 1994 je Iljušin prodán do Ruska a odlétá do Moskvy na přestavbu kabiny pro cestující a potřebnou revizi. 14.4.1997 je zařazen k ruské letecké společnosti Orient Avia jako RA-86590 pod jménem "Nachoda". Tento rok (10.07.) ovšem moskevská Orient Avia krachuje a přestává létat a náš Iljušin je odstaven na letišti ve Vladivostoku. Teprve v říjnu 1999 opět vzlétá pod stejnou registrací u letecké společnosti Mavial - Magadan Airlines z Magadanu. K našemu potěšení stroj létá do dnešních dnů a je často viděn na moskevském letišti Domodědovo.

OK-BYV má poněkud pestřejší historii, a to vzhledem k tomu, že byl vlastně dvorním letadlem prezidenta V.Havla při jeho četných státních návštěvách. Navíc byl využíván i pro jiné účely. Výčet navštívených měst je opravdu velký, např.: New York, Washington, Atlanta, Nassau, Toronto, Gander, Johannesburg, Cape Town, Tokyo, Manila, Sydney a další místa po celé zeměkouli. Od roku 1992 je dlouhodobě pronajímán české charterové společnosti Georgia Air, která s ním létá do středomořských letovisek. SLÚ pomalu omezuje provoz tohoto stroje, neb provoz s Tu-154M je levnější, a tak se rok 1997 stává labutí písní v podstatě pro všechny IL-62M v České republice. OK-BYV je v podstatě vyřazen od SLÚ a letecká společnost Georgia Air pociťuje rostoucí finanční tíseň, a v září tohoto roku Řízení letového provozu České republiky nepovoluje odlety této společnosti kvůli neúnosnému nárůstu dluhů vůči ŘLP. Poslední let se uskutečňuje na Korfu pod hlavičkou společnosti Bemoair. Vládní letka o tento letoun již definitivně nejeví zájem a navíc se v té době stále více hovoří o zrušení tohoto útvaru, a tak putuje Iljušin na nám již známý "kanál" na ruzyňském letišti. Po krátké době se objevuje několik projektů na využití tohoto stroje od seriózně vyhlížejících záležitostí, až na poněkud humorně znějící využití jako bizjet na Slovensku pro naftařské firmy. 26.01.2000 je uskutečněn v Praze více než dvouhodinový zálet ruskou posádkou kapitána Rjabova (za přítomnosti Státní letecké inspekce), avšak stroj jde opět na kanál, kde vydrží až do 6.8.2001, kdy se uzavírá pomyslný kruh. Po dvaatřiceti letech od prvního příletu stroje OK-YBA (29.10.1969) poslední mohykán, poslední český Iljušin, definitivně opouští plochu letiště Praha. Pod vedením opět kapitána Rjabova odlétá po několikadenním odkladu v 07:32 do ruské Kazaně. Zde se podrobuje revizním pracem, neboť po dlouhodobém odstavení v Praze bylo potřeba na letadle zkontrolovat opravdu vše. Zbytek byl dodělán v dílnách Aeroflotu na moskevském letišti Domodědovo a 3.4.2003 je letoun převzat společností KAPO S.P. Gorbunova, kde jako RA-86945 létá dodnes.

Autor: VM



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace