Konec slavné éry. Boeing dnes předává poslední Jumbo.

  • 31.01.2023 13:00

Ikonická Jumba otevřela éru masových mezikontinentálních letů a přinesla do letecké dopravy novou kvalitu přepravy na dálkových linkách. Nyní letadla ustupují potřebám efektivnosti a zelené ideologie. Boeing dnes předává poslední vyrobený exemplář slavného Boeingu 747 společnosti Atlas Air.

Ceremonii předání můžete sledovat v živém přenosu v 16 hodin východního času, tj. 22:00 našeho času, na této stránce. Po ukončení přímého přenosu bude video uloženo na stránkách boeing.com.

Když Jumbo koncem šedesátých letech vznikalo, zdálo se nepředstavitelné, že něco takového vůbec může létat. Šéfkonstruktér typu 747 Joe Sutter v interview pro Everett Herald v roce 2004 vzpomínal, jak v době vývoje 747 jeho ženu Nancy zastavovali v obchodě lidé a ptali se, zda se její manžel nepomátl.

Po více než padesáti letech se nám nechce věřit, že výroba ikonického letadla dnešním dnem končí a Jumba budou během následujících pár desítek let z nebe nenávratně mizet.

Letadlo nám však také připomíná dnes už zašlou technologickou superioritu a rozmach Boeingu.

První prototyp Jumba „City of Everett“ absolvoval první let dne 9. února 1969.

První komerční let uskutečnila společnost PanAm o rok později, 22. ledna 1970, na lince z New Yorku do Londýna.

Poslední Jumbo (Boeing 747-8F), které dnes přejímá Atlas Air, je celkově 1574. exemplářem vyrobeným během 55 let produkce.

Transformace dálkových linek

Na počátku vzniku letadla byl požadavek zakladatele společnosti Pan Am Juana Trippa na letadlo, které by mělo podstatně vyšší kapacitu, což by snížilo náklady na sedačku a otevřelo transatlantické lety pro masový trh. Do doby Jumba bylo prakticky vyloučeno, aby si průměrná americká rodina mohla koupit letenku do Evropy a zpět. Během rybaření pak získal Juan Trippe pro tuto myšlenku prezidenta Boeingu Williama Allena.

Ten pověřil vývojem letadla legendárního konstruktéra Joa Suttera. Joe a jeho tým, který nesl označení „the Incredibles“, zvládli vývoj typu 747 za pouhých 28 měsíců.

Takřka 1 miliarda dolarů vložená do vývoje přivedla Boeing na hranu bankrotu. V té době se zdálo, že budoucnost letectví bude nadzvuková a na nadzvukovou dopravu tehdy vsadila Evropa. Boeing se obával, že vyvíjí letadlo, které je pro přepravu cestujících zastaralé již v době svého vzniku. Proto se od začátku počítalo s tím, že hlavní rolí letadla bude přeprava nákladů, zatímco cestující budou létat nadzvukově. Odtud také neobvyklé umístění kabiny pilotů. Teprve později se Jumbo stalo dojnou krávou Boeingu, a to na dlouhá léta. A potvrdilo, že koncept perfektně vyhovuje jak pro přepravu cestujících, tak nákladu. Dokonce umožnil vzniknout i velmi speciálním verzím, jako např. verzi pro přepravu raketoplánu nebo Air Force One.

Po propadu během ropné krize v 70. letech představil Boeing v roce 1989 model 747-400 s novými motory, lehčími materiály a zvýšeným doletem. Dokonale se trefil do rostoucí poptávky po transpacifických letech. Zaváděcím zákazníkem verze -400 byla společnost Northwest Airlines. Varianta -400 se stala nejprodávanější variantou Jumba.

Éra úspor

Řada důležitých technologických inovací a regulatorních změn umožnila dvoumotorovým letadlům poskytnout podobný či stejný dolet a kapacity, které nabízí Jumbo. Pokrok v technologiích, který umožnil vznik Jumba, tak nyní přivodil začátek jeho konce.

Jak prohlásil vice prezident Boeingu a generální ředitel programů 747 a 767 Kim Smith, Boeing je hrdý, že Jumba budou nadále létat po celém světě ještě další desítky let. (Foto: Boeing, Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace