Primoco UAV uplatňuje námitku proti postupu zadavatele, který směřuje k zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení v rozporu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek (ZZVZ). Jinými slovy proti tomu, že kontrakt se má udělit z volné ruky, aniž by se soutěžilo. Naneštěstí jde o postup, který si v ministerstvo v poslední době oblíbilo, ať pro jednoduchost či z jiných důvodů.
Primoco UAV poukazuje na to, že takový postup má být zcela výjimečný a nemá docházet k jeho nadužívání.
V daném případě se jedná o záměr zadavatele udělit zakázku na bezpilotní vojenská letadla HERON 1 od izraelského výrobce IAI (Israel Aerospace Industries).
Z informací zadavatele vyplývá, že podle výsledku tržních konzultací byly jako nejvýhodnější parametry UAV pro potřeby armády ČR stanoveny:
Uvedené minimální požadované hodnoty parametrů jsou uvažovány při maximálním
deklarovaném užitečném zatížení speciální a letecké výzbroje výrobcem pevně instalované
v letounu a současně na vnějších podvěsech, při mezinárodní standardní atmosféře.
Po posouzení jednotlivých parametrů hodnocených bezpilotních letounů bylo
konstatováno, že stanovené primární parametry splnil pouze systém HERON 1 od společnosti IAI.
Ministryně obrany ČR uvedla podle zápisu ze schůze Výboru pro obranu Poslanecké sněmovny ČR dne 31. 8. 2022: „po provedení předběžných tržních konzultací, v rámci nichž byly osloveny společnosti z Itálie, Francie, Izraele, Velké Británie či USA, byl vybrán systém Heron 1, který jako jediný splňuje požadavek AČR na pořízení zavedeného a v operačním nasazení ověřeného systému s požadovanými technickými parametry, je ve výzbroji některé z armády zemí NATO nebo EU, tzn. systému, který zabezpečuje plnění úkolů AČR, je způsobilý dosáhnout plné interoperability v rámci společných vojenských operací v rámci NATO. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla v rámci předběžné tržní konzultace upřesněna na celkovou výši 2,7 mld. Kč včetně DPH.“
Společnost Primoco UAV však uvádí, že už samo nastavení požadovaných parametrů bezpilotních letounů tak, jak vyplynulo z výše uvedeného poskytnutí informací, je účelové
bezdůvodně zvýhodňuje některé soutěžitele. Dále rozporuje tvrzení zadavatele, že uvedená kritéria splnil pouze systém HERON 1 od společnosti IAI, když totožné parametry splňují například i systémy společnosti Elbit a Leonardo.
Dalším problémem je cena a její navýšení. Teprve po výběru systému HERON 1 jakožto jediného systému údajně připadajícího v daném případě v úvahu, došlo k zásadnímu navýšení předpokládané ceny projektu na skoro dvojnásobek (z 1,4 mld. Kč na 2,7 mld. Kč). K tomuto navýšení bylo přistoupeno údajně proto, že bylo třeba k danému systému poptávat i výzbroj, respektive že bylo potřeba reagovat na vývoj cen na trhu.
K tomu lze opětovně poukázat na vyjádření ministryně obrany ČR na zmiňované 14. schůzi Výboru pro obranu: „nárůst finančních prostředků je dán vyšším rozsahem pořizovaných podpůrných systémů, rozsahem senzorového vybavení a letecké výzbroje a rovněž zásadním nárůstem cen většiny vstupů, který nastal za období od stanovení předpokládané hodnoty v roce 2019“.
Zadavatel tedy není schopen konzistentně odůvodnit takto výrazné navýšení, kdy někdy uvádí jako důvod vývoj na trhu a v jiných případech zase uvádí, že k tomuto navýšení bylo přistoupeno údajně proto, že bylo třeba k danému systému poptávat i výzbroj.
Na citované schůzi Výboru pro obranu Poslanecké sněmovny ČR ministryně obrany ve vztahu k nezpůsobilosti dodavatele uvedla, že „armáda potřebuje, aby technika prošla certifikacemi, těmi vojenskými, my si nemůžeme dovolit používat něco jiného.“ Jenže vybraný dodavatel IAI a systém Heron 1 žádnou vojenskou certifikaci nemá a jeho prostředek je veden v kategorii Experimental. Sám náčelník generálního štábu pak uvedl, že certifikaci zvolené řešení nemá.
Zástupce Armády ČR na této schůzi uvedl, že zvolený letoun IAI Heron létá ve 4 zemích NATO a EU, ovšem při pozdější diskusi na témže jednání došlo ke zjištění, že tento letoun létá v Německu, Řecku, Kanadě a Turecku, ale žádná země tento systém nepoužívá nad kontinentem EU.
Zadavatel přes výše uvedené výhrady tedy upřednostnil dodavatele, který není schválen k provozu nad kontinentem, a tedy ani nad územím České republiky. Tímto došlo k potlačení klíčového parametru, který vybrané řešení neplní, a naopak konkurenční prostředky jej plní.
Řada dalších námitek Primoco UAV upozorňuje na problematický postup zadavatele co se týče výběru a preference partnerů pro pozdější průmyslovou spolupráci na projektu.
Dodavatel se tak podle závěru námitky domnívá, že v daném případě je na místě zastavit proces sjednávání smlouvy o dodání systému HERON 1 ze strany společnosti IAI a zahájit standardní zadávací řízení. (Foto: AIN)
Primoco UAV osvetluje podivne okolnosti vyberu bezpilotnich letadel. A to je dobre. Mimochodem, jedna se obucelne vynalozeni nasich penez, penez danovych poplatniku.
Navrh, aby se usporadalo regularni vyberove rizeni je vice jak oduvodneny.
6 let starý článek a Rusko je pro Smetkovského druhý domov. https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ladislav-semetkovsky-drony-ceka-boom-jako-internet-pred-20-lety-1314544
Sorry, mám jeden dotaz. Když Řecko nepoužívá nad EU, tak kde? Kde a v které armádě jsou výrobky Primoco nasazené? Nezpochybňuji kvalitu dronů od Primoco, ale těch kategorii je celá řada. Takže pokud nebudou proudit, tak se časem zakázky také dočkají. A poslední poznámka. Tam kde se objeví JUDr.Sokol, tam to pořádně smrdí...
Jura: Ať je Semetkovský jaký je, tak státní úředníci tady nejsou od toho, aby nákupy posuzovali podle sympatií k jednotlivým účastníkům tendru.
Ac ma mozna v tomhle pravdu, je to stale pan Semetkovsky, kteremu bych nedal zakazku, i kdyby nabizel zadarmo. A na ministerstvu ho jiste dobre znaji.
Chcete zakazky? Navstivte kurzy slusneho chovani.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Napadá mě, že nad mořem. Je otázka, proč Hernony nelétají nad kontinentem - jestli skutečně nemají povolení (a od koho a proč), nebo jestli jen není důvod s nimi nad kontinentem létat. Navíc , v případě nějakého (hrozícího) konfliktu může být ten zákaz velmi rychle odvolán.