Regulátor Spojených arabských emirátů šetří v krátké době po sobě již druhý incident s letounem Emirates

  • 17.01.2022 17:00

Jak jsme již informovali, dne 20. prosince se letoun Emirates letící do Washingtonu odlepil od země až na samém konci bezpečnostní zóny za okrajem dráhy 30R a jen 90 m od antén přibližovacího systému. První domy za letištěm přeletěl Boeing 777-300ER s převýšením pouhých 20 m.

Tento vážný incident vyšetřují regulátor Spojených emirátů GCAA a americký úřad FAA. Selhání pilotů je v tomto případě evidentní, což potvrzují i Emirates, které incident označily jako „technický“… piloti už pro společnost nelétají.

Během necelého měsíce došlo 9. ledna k dalšímu vážnému incidentu s letadlem společnosti Emirates.

Letoun Boeing 777-300 (A6-EQA) na lince EK524 do Hyderabádu zahájil vzlet z dráhy 30R. Při dosažení rychlosti asi 100 kt (cca 185 km/h) dostal letoun instrukci vzlet přerušit, neboť vzletovou dráhu v té době křižoval jiný letoun. Tím byl Boeing 777-300 (A6-EBY), který pojížděl ke vzletu do Bangalore a ke křižování dráhy 30R měl povolení. Letoun po přerušeném vzletu opustil vzletovou dráhu a po 30 minutách se znovu vydal na cestu do Hyderabádu.

Většina sdělovacích prostředků ihned ukázala prstem na posádku letounu Emirates, která údajně zahájila start, aniž by k tomu měla povolení. Pro toto tvrzení však zatím neexistují důkazy. Společnost Emirates k incidentu uvedla, že „letoun dostal instrukci přerušit start, která byla úspěšně provedena“. Takové konstatování nepotvrzuje, ale ani nevylučuje selhání pilotů Emirates. Posádka nebyla nahrazena náhradní posádkou.

Vzhledem k  závažnosti incidentu se server planes.cz obrátil v pátek k GCAA s dotazem, zda bude vydána nějaká předběžná informace. Situace se zdá dostatečně binární: vydala věž povolení ke startu? ANO/NE. Dotaz přesto zůstává bez odpovědi, takže v daném případě musíme vyčkat výroku regulátora.

Čekání se přitom může protáhnout. Pro představu, regulátor CGAA teprve 10. ledna 2022 publikoval výsledky vyšetřování váženého incidentu letadla Air Arabia ze září 2018.

Pokud se podíváme do nedávné historie Emirates, v srpnu 2016 došlo v Dubaji při nezdařeném manévru go-around k havárii Boeingu 777-300 (A6-EMW). Letadlo bylo zcela zničeno požárem, při jehož likvidaci zahynul jeden z hasičů. Rovněž v tomto případě regulátor nijak nespěchal a vyšetřování uzavřel až v únoru 2020. (Ilustrace: GCAA, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Zase já - nepřihlášený host (...9.112...)
18.01.2022 09:38
Re: Viktor Lonek

Není pravda, zrovna u Emirates i Etihadu lítá už docela početná skupina místních pilotů. Obzvlášť poté, co během covidu Emirates vyhazovalo jen expaty. A zrovna u toho prvního incidentu byla kapitánka ze Sudánu (muslimská země) a místní kopilot. Stejně tak na ATC v SAE už pracuje velké množství místních.

Viktor Lonek - nepřihlášený host (...167.33...)
17.01.2022 20:20

Re: Zděk Kvas

A že tam u řízení letového provozu a za kniplem těch místních je... Jako šafránu... Pravděpodobnost, že by se obou incidentů zůčastnil nějakej Arab, je dost nízká...

Zdenek kvaš - nepřihlášený host (...246.163...)
17.01.2022 17:54

Kdo tam někdy pracoval, tak jejich jednání pochopí. Vše je v rukou božích. Nelze se divit vůbec ničemu...

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace