V souvislosti s implementací mobilních služeb v pásmu C existuje riziko rušení radioelektronického vybavení letadel ze sítí 5G. Týká se to především radiovýškoměrů.
Regulátor FAA minulý týden zveřejnil seznam padesáti letišť USA, v jejichž okolí stanovil na šest měsíců ochrannou zónu, ve které operátoři nemohou systémy 5G v pásmu C provozovat.
V pátek regulátor vydal předběžnou výstrahu týkající se rizika rušení. Direktiva jako první řeší rizika pro letadla Boeing 787. Za rizikové považuje FAA přistání na mokrých nebo zasněžených drahách letišť, v jejichž blízkosti se provozují sítě 5G v pásmu C.
Případné interference 5G mohou ovlivnit přechod brzdícího systému letadla z režimu letu do dosednutí. Snížená účinnost brzdění (a tedy prodloužení brzdné dráhy) je způsobena zpožděnou aktivací obracečů tahu, rušičů vztlaku a aerodynamických brzd.
Direktiva se týká 137 letadel, která jsou v provozu v USA.
Sítě 5G v pásmu C jsou v provozu od 19. ledna. (Obr.: AIA, Boeing, planes.cz)
Tohle mi připadá neskutečné. Ty 5G vysílače pracují o víc než 200 MHz jinde, než kde začíná pásmo těch výškoměrů. Tj. o 5% z jejich frekvence.
Malý čínský tranzistorák za 100 korun z tržnice nezahtlí své vstupní obvody ani když funguje pod vysílačem jiné stanice. Tedy v situaci, kdy je odstup toho co chytá a toho, co se ho snaží zahltit, mnohem blíž. A to jsou vysílače o výkonech v řádu desítek kW.
Tady máme techniku za dlouhé peníze, a vstup mu zahltí vysílač na poměrně vzdálené frekvenci, navíc o výkonu v řádu maximálně desítek wattů.
Tak buď si dělají srandu, nebo je v tom nějaký kalkul. Ale tohle přece nemůže být technický problém.
Filtry o strmosti, které tohle musí být schopné snadno odfiltrovat, se navrhují v rámci výuky na středních elektrotechnických školách. Aspoň dřív to tak bylo, dneska se možná místo toho učí principy inkluze.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Co má společného 5G s brzdami a obraceči tahu?