Na cestující odlétající z nizozemských letišť bude od 1. ledna 2021 uvalena odletová taxa 7,45 eur na cestujícího. Nizozemská vláda ve svém zdůvodnění uvádí, že daň je v souladu se snahou o omezení emisí.
O ušlechtilých cílech dodatečného zdanění však lze úspěšně pochybovat. Je zřejmé, že dodatečný poplatek postihne zejména nízkonákladové dopravce, jejichž průměrná cena letenek je nízká a zdražení vlivem taxy tedy bude citelné. Od poplatku jsou však osvobozeni tranzitní cestující, takže nesníží atraktivitu Schipholu (a KLM) pro lety s přestupem.
Sazba je jednotná, nezávisí tedy ani na vzdálenosti, třídě, pro kterou je letenka prodána, a nezávisí ani na emisním profilu dopravce. Tím se zásadně liší např. od odletové daně uplatňované v Německu.
Ještě kurióznější je však rozhodnutí o nákladní dopravě. Podle původního plánu měl být „zelený“ příplatek vcelku logicky uplatněn rovněž na nákladní dopravu, podle maximální vzletové hmotnosti letadla – na úrovni 1,93 eur za tunu (pokud je hluková zátěž EPNdB pod 20) resp. 3,85 eur, pokud lety emitují vyšší hluk. Od uvalení taxy na nákladní dopravu však vláda ustoupila, neboť se obává přesunu nákladní dopravy na zahraniční letiště. Postihlo by to zejména letiště v Maastrichtu.
Uplatnění poplatku je selektivní a zřejmě motivováno jinými aspekty než snahou snížit emise CO2.
Stát, který poskytl KLM podporu ve výši 3,4 miliardy eur, získá vývěrem daně asi 200 milionů eur ročně. (Foto: evofenedex, planes.cz)
Tak v prípade low-cost dopravcov, ak ponúkajú letenky napr. za 9,99 EUR alebo 14,99 EUR či 19,99 EUR, tak ten nárast je celkom citeľný. Na druhej strane treba priznať, že tieto ceny sú čisto marketingové a je možné, že Ryanair a spol. ich budú naďalej ponúkať a zavedenú daň si "zahoja" na vyšších cenách drahších leteniek, kde sa to celkom "stratí". Že však ide len o dodatočný príjem do štátneho rozpočtu a nie o redukciu emisií, je zjavné aj z upustenia výberu dane pri nákladnej doprave, lebo nie je nič jednoduchšie ako presunúť nákladnú dopravu napr. z Maastrichtu do Liége alebo Luxemburgu, keď vyložený náklad sa tak či tak ďalej dopravuje kamiónmi do širokého regiónu. Takže zase len "hojenie" štátneho rozpočtu na úkor cestujúcich, ktorí si kvôli 7,45 EUR skutočne rozmyslia, či budú zvažovať presun na iné letisko za hranicami. Otázkou však je, či v čase historicky najväčšieho prepadu leteckej dopravy v čase mieru od jej vzniku je to to správne riešenie...
Tak toto je absurdne, skor si myslim ze ta taxa je iba na to, aby priliala peniaze do statneho rozpoctu a nikdy nebudu tie financie vyuzite na nejaky zeleny projekt.
+7,45 eur naviac za letenku je smiesna suma zvlast pri ich zivotnej urovni kde taku sumu nebude nikto riesit a ani ja ako slovensky zakaznik keby sa to zavedie tu, nevidim v tom nejaky obmedzujuci problem, 7,45 navyse nikho nezabije. Kebyze kupujem letenku ci uz od Ryanairu za 50 a zrazu to bude nejakch 57,45 tak mi to je fuk a ked kupujem ako napriklad naposledy do kostariky a letenka nebude stat 735 eur ale 743 ved to je na smiech
Skor by sa mali zamysliet nad tymi letmi na 70-80km z Amsterdamu do Brusselu, toto je chytene za hlavu s tak dobrym spojenim vlakom napriklad
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Lukas: pri prumerne cene letenky Ryanairu (vloni) 37 Eur znamena prirazka 7.45 Eur zvyseni ceny o cca. 20%, coz zanedbatelne neni. Problem je v tom, ze toto zvyseni deformuje trh, nebot postihne vice prave nizkonakladove dopravce. A s ekologii nema nic spolecneho, protoze zadny vztah k emisim nema. Napr. Nemecko zavedlo taxy, ktere maji vztah ke vzdalenosti a tride, ve ktere cestujici cestuje. A take specialni tarif pro byzjety.