Snižování mezd a propouštění u leteckých společností a výrobců letadel

  • 06.07.2020 08:30

Ryanair dosáhl 3. července dohody s irskými piloty o nových podmínkách práce. Všichni piloti souhlasili se 20% snížením platů po dobu čtyř let, zvýšením produktivity, úpravou využití fondu pracovní doby a dovolených, a to výměnou za to, že společnost bude propouštět pouze v nevyhnutelných případech. Společnosti nová dohoda poskytuje více flexibility v postupném návratu do provozu, a to s výrazně nižšími cenami letenek a nižší obsazeností letů, než tomu bylo před epidemií.

Podobné dohody dosáhl Ryanair před několika dny s odborovou organizací britských pilotů BALPA. Britští piloti rovněž přistoupili na 20% snížení platů a růst produktivity.

Na podobnou dohodu přistoupily irské odbory Fórsa a britské Unite, které souhlasí s 10% snížením mezd palubního personálu na čtyři roky. Členové odborů musí ještě výsledky jednání potvrdit hlasováním.

Také Air France a HOP! představily zástupcům zaměstnanců minulý týden svůj plán týkající se zaměstnanosti. Firma ztrácí denně 15 milionů EUR a zotavení bude velmi pomalé, neboť většina zemí stále uplatňuje restrikce na cestování. Obě společnosti nevidí pravděpodobným obnovení původních objemů provozu dříve než v roce 2024. Air France potřebuje do konce roku 2022 snížit počty zaměstnanců o asi 6560. Nyní firma zaměstnává 41 tisíc zaměstnanců. Odnož HOP! přitom v rámci restrukturalizace a zjednodušení leteckého parku propustí asi 1020 zaměstnanců ze stávajících 2420.

Po schválení státní pomoci ve výši 9 miliard EUR potvrdila své plány snížit počty zaměstnanců Lufthansa. Ta potřebuje propustit ekvivalent 22 tisíc zaměstnanců (s plným úvazkem), což v praxi bude znamenat, že společnost opustí asi 26 tisíc pracovníků.

Brussels Airlines oznámily v květnu plán propustit tisíc zaměstnanců, tj. asi čtvrtinu celkového počtu. Společnost nyní projednává detaily plánu se třemi odborovými organizacemi. Kromě toho chce dosáhnout dohody s piloty o dobrovolném snížení platů.

easyJet oznámil koncem května, že propustí asi 4500 zaměstnanců z celkového počtu 15 tisíc, tj. asi 30 %. Letecký park společnosti se v následujícím období sníží proti původním plánům o padesát letadel, přičemž během letošního roku společnost předpokládá pouze 30% využití svých kapacit.

Ke 30% snížení počtu zaměstnanců přistupují Emirates. Kromě jiného společnost omezí na přechodnou dobu kapacity své flotily Airbusů A380 o 40 %.

3. července ohlásila Lion Air Group, že propustí 2600 zaměstnanců, a to ve společnostech Lion Air, Wings Air a Batik Air. To představuje takřka 10 % celkového počtu zaměstnanců. Letecké společnosti skupiny dnes využívají nanejvýš 15 % svých kapacit.

Vzhledem k pomalému oživení provozu a novému růstu nemocných v některých státech předpokládají American Airlines, že mají o 20 tisíc zaměstnanců více, než bude potřeba pro zajištění slabého podzimního provozu.

Minulý týden oznámila rovněž skupina Smartwings, že propustí asi 600 zaměstnanců.

Propouštění postihne také zaměstnance výrobců. Airbus propustí 15 tisíc lidí, 16 tisíc zaměstnanců propouští Boeing, ale propouští také menší výrobci, například ATR.

Výše uvedený výčet zdaleka není vyčerpávající a velmi pravděpodobně ani konečný. Pouze demonstruje, nakolik krize poptávky postihuje odvětví letecké dopravy a jak zásadně se obrátila situace na trhu práce.

Červnová zpráva organizace IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců) uvádí, že počet zaměstnanců leteckých společností poklesne o 35 % ze 2,9 milionu v roce 2019 na 1,87 milionu v roce 2020 a sníží se mzdy. Vzhledem k propadu objemu přepravy přitom klesne produktivita práce o 1,6 %. (Foto: Times of Israel)


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...143.171...)
07.07.2020 08:25

Co znamená zvýšení produktivity? Prodloužení směn, zkrácení odpočinku? Dá se to ještě vůbec? Měl jsem zato, že ve využívání předpisů už dávno jedou nadoraz.

Dominik - nepřihlášený host (...40.184...)
06.07.2020 17:22

Už tak bych řekl, že je v Ryanairu nepřepláceli a teď to to na čtyři roky ještě přidusí. Příštích pár let to v letectví nebude žádná sranda. Bohužel.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace