Boeing záměrně neposkytnul regulátorovi FAA v procesu certifikace zásadní údaje o změnách řídícího systému letadla 737 MAX, které pak přivodily katastrofu letadel Lion Air a Ethiopian. Uvádí to zpráva, kterou 1. července uvolnila pro veřejnost generální inspekce amerického ministerstva dopravy (U.S. Department of Transportation’s Office of Inspector General). Zpráva obviňuje z chyb při certifikaci jak Boeing, tak FAA. Během dvou krátce po sobě jdoucích katastrof zahynulo 346 osob.
Boeing během certifikačního řízení interpretoval nový systém řízení Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) jako pouhou modifikaci existujícího systému trimování letadla, které zasahuje do řízení jen v omezeném rozsahu.
Jak známo, systém MCAS v případě obou katastrof reagoval na chybový údaj čidla měření úhlu náběhu (AoA) tak, že samovolně a opakovaně zasahoval do řízení a posílal letadlo k zemi. V důsledku toho posádka ztratila nad letadlem kontrolu. Piloti letadel 737 MAX nebyli o existenci systému MCAS nijak informováni.
Zpráva podrobně popisuje proces vedoucí k certifikaci od roku 2012 až po druhou katastrofu v březnu 2019. Konkretizuje jednotlivá obvinění a potvrzuje nátlak, kterému Boeing vystavil pracovníky zabývající se certifikací.
Zpráva konstatuje, že práce FAA byla zatížena neefektivní komunikací s výrobcem i v rámci úřadu. To vedlo k tomu, že regulátor dostatečně neporozuměl potenciálním rizikům změn systému řízení pro bezpečnost. Zatímco pracovníci regulátora, kteří letadlo testovali, o změnách věděli, důležité informace nepředali a nekoordinovali s dalšími složkami FAA, kteří řeší otázky výcviku posádek. Informace o systému řízení se v důsledku toho nedostaly k pilotům a při přechodu z 737 NG na 737 MAX nebyl nárokován výcvik na simulátorech.
V prosinci 2018, tj. po katastrofě letadla Lion Air, ocenil regulátor FAA riziko katastrofy na 15 katastrof 737 MAX během doby provozu letadla, pokud systém nebude přepracován. Regulátor vypočetl, že pravděpodobnost dalších katastrof 737 MAX je 2,68 mrtvých na 1 milion letových hodin, což výrazně překračuje akceptované riziko max. 1 oběť na 10 milionů letových hodin. První detailní analýzu systému řízení úřad sice předložil již v lednu 2019, tj. ještě před katastrofou letadla Ethiopian, ale zjištění nebyla nikdy zohledněna.
Boeing a FAA akceptovaly nutnost přepracovat software MCAS a systém doplnit dalšími bezpečnostními prvky. Boeing přijal toto rozhodnutí 12. dubna a předpokládal předat upravenou verzi provozovatelům 18. června 2019.
Certifikační lety Boeingu 737 MAX byly zahájeny letos 29. června a měly by vyústit ještě letos v recertifikaci letadla. Vzhledem k podkopané důvěře v rozhodování FAA bude evropský, kanadský a další regulátoři rozhodovat o certifikaci samostatně, nikoliv tedy pouze automaticky uznávat verdikt FAA.
Katastrofa obou letadel a vyjevené hrubé nedostatky v práci Boeingu (a FAA) zapříčinily nejhlubší krizi v historii výrobce. (Foto: China Daily, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém