Boeing sníží výrobu Dreamlinerů. Certifikace 737 MAX nejdříve v srpnu

  • 25.04.2020 08:30

Od uzemnění Boeingů 737 MAX dne 13. března 2019 byl tahounem produkce a prodeje divize komerčních letadel model 787. V souvislosti s globálním zpomalením hospodářského růstu zaznamenal výrobce již v loňském roce pokles poptávky. Stávající krize způsobená koronavirem a mimořádně nízkými cenami paliva a perspektiva pomalého zotavování jsou další špatné zprávy pro model 787 (a další letadla tohoto segmentu).

Podle zpravodajství Bloomberg plánuje Boeing dále snížit tempo výroby populárního Boeingu 787 asi na polovinu a propustit část pracovníků. V listopadu ohlásila firma rozhodnutí snížit výrobu ze 14 na 12 letadel 787 měsíčně, koncem ledna na 10 letadel/měsíčně. Očekává se, že Boeing ohlásí připravované změny koncem dubna v rámci konference o výsledcích hospodaření v prvním kvartálu.

Výroby a prodeje komerčních letadel dramaticky propadá. Boeing v březnu informoval, že výrobu 737 MAX, která byla pozastavena v lednu, nastartuje v květnu, ale to se nyní zdá málo pravděpodobné. Podle informací The Wall Street Journal z pátku se kvůli koronaviru posune recertifikace na srpen nebo počátek podzimu. Úřad FAA ještě neschválil poslední dvě softwarové úpravy a práce expertů se vzdáleným přístupem z domova vše zpomaluje.  

Za první kvartál zaznamenala firma pokles celkového počtu objednávek o 307 letadel. Jen v březnu zrušili zákazníci 150 objednávek 737 MAX, další objednávky ztrácí v dubnu. Nejvýznamnější, nikoliv však jedinou ztrátou, je 69 zrušených objednávek od leasingové společnosti GECAS.

Boeing nově čelí žalobě kuvajtské společnosti ALAFCO Aviation Lease and Finance, která požaduje od výrobce 336 milionů USD. Leasingová společnost je přesvědčena, že Boeing porušil kontrakt, když neoprávněně zadržuje zálohu zaplacenou za letadla 737 MAX, která není schopen dodat. ALAFCO zrušila objednávku na 40 letadel 737 MAX počátkem března poté, kdy výrobce nedodal devět objednaných letadel.

Přehled objednaných a dodaných letadel za březen uvádí tabulky 1 a2.

Další špatnou zprávou je rozhodnutí Lufthansy posunout plánované nasazení Boeingů 777X. Lufthansa obětovala výrobní sloty 777X ve prospěch nákladních 777F. Také Cathay Pacific zvažuje změnit své objednávky 777X na 787-10. 

Omezení výroby letadel třetinu oznámil začátkem dubna Airbus. Konkrétně u dvouuličkových letadel sníží výrobu A350 z 10 na 6 letadel měsíčně, A330neo z 3,5 na 2 letadla měsíčně. V prvním kvartálu zvýšil Airbus počet čistých objednávek o 290. (Tab.: Aero Analysis)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace