Americké letecké společnosti i Boeing váhají přijmout státní pomoc. Akcie Boeingu prudce rostly

Americké letecké společnosti již počátkem března na svém setkání s prezidentem Trumpem upozornily na hrozbu bankrotu a naléhavou potřebu finanční pomoci. Bílý dům v minulém týdnu přišel se záchrannou pomocí v objemu 50 miliard USD pro letecké společnosti a dalších 8 miliard USD pro nákladní letecké společnosti. Je to částka, kterou pro letecké společnosti lobovala asociace Airlines for America. Zdálo by se tedy, že je vše vyřešeno. Není. Přijetí pomoci je totiž spojeno s podmínkami, které leteckým společnostem nevyhovují. Týkají se např. zákazu zpětného výkupu akcií a zastropování odměn vedoucích manažerů. Navíc letecké společnosti žádaly, aby část pomoci byla ve formě grantu. A o grantu, který by letecké společnosti nemusely splácet, vláda ve svém návrhu nemluví.

Přední americké letecké společnosti proto nyní přemýšlí o odkladu přijetí pomoci s ohledem na to, jakou dobu překlenou s využitím vlastních zdrojů a půjček. Přestože společnosti odstavily většinu letadel, stále mají vysoké provozní náklady. Šéf Delta Air Lines Ed Bastian uvedl, že v těchto dnech prodělává Delta asi 50 milionů USD denně. Ratingová společnost S&P zhoršila rating společnosti na „podřadné“, což zvýší náklady na obsluhu dluhu.

Americké letecké společnosti zaměstnávají 750 tisíc zaměstnanců a nyní odstavují vzhledem k propadu poptávky stovky letadel. Jenom Delta odstavila 600 letadel. Podle analytiků je s provozem každého letadla spojeno 98 zaměstnanců, tj. odstavit 600 letadel se rovná 60 000 lidí nadbytečného personálu. A společnosti si nemohou dovolit zaměstnávat desítky tisíc zaměstnanců, které v plném rozsahu nevyužijí po dobu např. jednoho roku či déle. Nikdo dnes neví, jak dlouho bude nynější krize trvat a hotovostní toky závisí na tom, jak brzy nebo pozdě se trh začne vzpamatovávat. 

Finanční situace vedoucích společností by nebyla špatná, pokud by ve velkém nevykupovaly vlastní akcie. American Airlines měla k prosinci 2019 dluh ve výši 25,6 miliard USD, přičemž v období 2010 až 2019 agresivně skupovala vlastní akcie v objemu 13 mld. USD. United koupil vlastní akcie za 8.9 mld. USD, což představuje 78 % hotovostních toků a Delta 11.4 mld., což odpovídá 49 % hotovostních toků. Proto jsou společnosti na stávající krizi špatně připraveny. Na druhou stranu, jak uvádí Financial Times, vyčítat dnes leteckým společnostem, že na katastrofu biblických rozměrů se měly lépe připravit je jako radit Pompejím pořídit si více požárních vozů.

Dilema leteckých společností je, že v období zásadní nejistoty mají před sebou na stole záchranný balík 50 mld. USD, který je však spojen s nepohodlnými podmínkami, které podvážou budoucí růst akcií. Pokud krize pomine dostatečně rychle, bez státní pomoci se obejdou. Pokud ne, je otázka, zda v okamžiku potřeby nebudou podmínky ještě méně výhodné.

Záchranný balík pro letecké společnosti je součástí celkového stimulu pro společnosti i domácnosti ve výši 2 bilionů USD. Po několikadenním odporu Demokratů se ve středu ráno nakonec podařilo dosáhnout dohody Bílého domu se Senátem. Konkrétní podmínky pomoci leteckým společnostem však ještě zbývá dořešit.

Součástí stimulačního balíčku je rovněž pomoc pro Boeing ve výši asi 60 mld. Analogická je situace pro Boeing. Ten chce za každou cenu zabránit vstupu státu do společnosti a vyhnout se svazujícím podmínkám, které se státní pomocí mohou být spojeny. Jak letecké společnosti tak i Boeing si zřetelně uvědomují, že přijetí pomoci podmíněné zákazem zpětného odkupu akcií nebo s omezením výplat dividend by dlouhodobě podkopalo růst akcií.

Očekávání brzkého schválení pomoci obrátilo v úterý všechny burzovní indexy do prudkého růstu. Index Dow zaznamenal dokonce největší jednodenní nárůst od roku 1933. Boeing během obchodování vyrostl o 20 % a překonal tak v růstu i index Dow. (Foto: wsj.com)



Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace