FAA může v rámci recertifikace požadovat úpravy kabeláže 737 MAX

  • 19.02.2020 08:00

Evropský regulátor EASA poukázal vloni na potenciální problém kabeláže 737 MAX. Obavou regulátora je, že svazky kabelů jsou na mnoha místech umístěny příliš blízko od sebe a zkrat v jednom svazku může ohrozit druhý svazek, což by mohlo přivodit katastrofu.

Boeing situaci prověřil a podle dobře informovaných zdrojů počátkem února sdělil FAA, že umístění kabeláže nepředstavuje bezpečnostní riziko, a proto nedoporučuje rozmístění kabeláže měnit. Argumentuje, že svazky jsou umístěny podobně, jako u 737NG a v provozu takové uspořádání nikdy nevyvolalo potíže.

Federální regulátor FAA však shledal, že stávající provedení kabeláže stávající standardy FAA nesplňuje. Tento fakt přehlédli jak technici Boeingu, tak regulátor, když 737 MAX certifikoval. Předchůdce 737 MAX, 737 NG byl certifikován ještě předtím, než se požadavky na kabeláž změnily, a certifikačním požadavkům tedy vyhověl.

V pátek 14. února FAA naznačil, že změnu uvedení kabeláže může vyžadovat. Úřad sdělil, že „důsledně vyhodnotí doporučení Boeingu týkající se nyní zjištěného problému s kabeláží 737 MAX. Výrobce musí prokázat soulad se všemi certifikačními kritérii“.

Boeing již předtím sdělil, že pokud bude přeložení kabeláže vyžadováno, neohrozí to termín předpokládané recertifikace 737 MAX v polovině roku. Na finální stanovisko FAA (a EASA) je nutno si počkat. Pokud by však regulátor požadoval úpravu provést, a to i na všech již vyrobených 800 letadlech, mohlo by to znamenat další zdržení a další vícenáklady.

Boeing také bude kontrolovat nádrže uskladněných letadel

Boeing nařídil zkontrolovat nádrže vyrobených, ale nedodaných 737 MAX a totéž doporučil provozovatelům 737 MAX, které budou uzemněny po dobu přes jeden rok. Inspekce by měla prověřit, zda v nádržích nejsou cizí tělesa (FOD).

Boeing zjistil přítomnost cizích těles v nádrži během rutinní prohlídky uskladněného letadla v Rentonu. Podle interního memoranda se cizí objekty našly hned v několika letadlech, ale nebylo specifikováno, v kolika konkrétně. Podle Leeham.net bylo v nádrži letadla zapomenuté nářadí a hadry. 

Výrobce zahájil interní šetření a přijal opatření ve výrobě, aby se takové situaci předešlo.

Boeing věří, že k recertifikaci letadel, která jsou globálně uzemněna od 13. března dojde do poloviny roku. (Foto: Gulf News)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace