Airbus prezentoval výsledky rekordního roku 2019. Pokuta za korupci poslala Airbus do ztráty

  • 15.02.2020 17:00

Na výroční tiskové konferenci rekapitulovala společnost Airbus SE výsledky za loňský rok. Ten byl pro společnost mimořádně úspěšný. Svého hlavního rivala Airbus výrazně překonal jak v dodávkách, tak i objednávkách letadel. Hlavní body jsou následující:

  • Rekordní počet dodaných letadel (863 letadel, meziroční nárůst 8 %)
  • Výnosy 70,5 miliard EUR (meziroční nárůst 11 %)

Rekordní však byla také pokuta 3,6 miliard EUR, s jejímž vyplacením souhlasil Airbus v rámci zastavení šetření korupce při získávání zakázek v některých zemích. Ztráty prohloubila rovněž oprava ve výši 1,2 miliard EUR související s exportem vojenských transportérů A400M. 

Airbus se proto vloni propadl z předloňského zisku asi 3 miliard EUR do čisté ztráty 1,4 miliard EUR.

Šéf Airbusu Guillaume Faury informoval, že společnost letos dodá zákazníkům 880 letadel, tj. o 17 letadel více než vloni. Původní loňský cíl dodat 880 až 890 letadel v roce 2019 byl v září upraven na 860 letadel a společnost jej těsně překonala dodávkou 863 letadel.

Airbus vyplatí kanadskému Bombardieru 591 milionů USD za podíl ve společném podniku na výrobu A220. Tím zvýší svůj podíl z 50,6 na 75 %. Zbývajících 25 % zůstává v rukou kanadské provincie Québec.

Výrobce informoval, že reaguje na předpoklad nižší poptávky po dvouuličkových letadlech a sníží výrobu A330 na 40 letadel ročně. Výroba A350 zůstává na původní úrovni, tj. 10 letadel za měsíc.

Pokud jde o dvouuličková letadla, vloni dodal Airbus 53 letadel A330, z toho 41 verze A330neo (A330-900). Guillaume Faury připomněl, že některé z letadel dodaných v loňském roce byly ještě z výroby roku 2018.

Letadel A350 Airbus vloni dodal zákazníkům 112 exemplářů, z toho 87x A350-900 a 25x A350-1000. Vzhledem k rušení řady objednávek přitom celkový počet objednávek poklesl o 80 letadel na 579. 

U A330 naopak celkový počet objednávek v roce 2019 stoupl o 36 letadel na 331, z čehož 293 jsou objednávky typu A330neo. Certifikace A330-800 se očekává v nejbližší době.

Snížená poptávka trhu po dvouuličkových letadlech donutila snížit tempo výroby také Boeing, který výrobu Boeingů 787 sníží ze stávajících 14 na 10 letadel měsíčně v roce 2021. Koncem loňského roku přitom Boeing plánoval snížení pouze na 12 letadel/měsíčně. 

Oba hlavní výrobci shodně zmiňují riziko, že epidemie koronaviru a zpomalení globální ekonomiky mohou negativně ovlivnit odbyt letadel. (Foto a grafika: Airbus)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Streamline - nepřihlášený host (...243.104...)
18.02.2020 00:45
A šel někdo z Airbusu, ...

... nebo někdo z jejich kamarádíčků, za tu korupci do basy?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace