Akcie Boeingu propadly o 7 % poté, co vyšlo najevo, že zkušební piloti měli problémy s řízením 737 MAX již před certifikací. Boeing to však regulátorovi zamlčel.

  • 19.10.2019 08:30

Bývalý zkušební pilot Boeingu Mark Forkner přiznal, že nevědomky lhal americkým regulátorům o bezpečnosti modelu 737 MAX, a to ještě daleko předtím, než došlo ke katastrofám letadel Lion Air a Ethiopian. Z textových zpráv šéfpilota z roku 2016, které nyní vyplavaly na povrch. jasně vyplývá, že po testech na simulátoru označil šéfpilot řízení letadla za „nekontrolovatelné“, a že let byl i pro něj „neskutečný“.  

Šéf federálního úřadu pro letectví FAA Steve Dickson v pátek veřejně kritizoval Boeing, že zprávu nepředal regulátorovi, a vyjádřil nad jednáním společnosti zklamání. Regulátor ve svém krátkém dopise generálnímu řediteli Boeingu D. Muilenburgovi vyžaduje okamžité vysvětlení. Akcie společnosti po zveřejnění těchto nových informací prudce propadly o 6,8 % na 344 USD.

Boeing se hájí tím, že „dobrovolně spolupracuje“ na vyšetřování vedeném dopravní komisí Kongresu a textové zprávy pilotů předal v rámci probíhajících vyšetřování.

Demokratický poslanec za Oregon Peter DeFazio, který dopravní komisi vyšetřující okolnosti certifikace 737 MAX předsedá, označil situaci za „pobuřující, šokující a zároveň nepříjemně konsistentní se vším, co zatím ukazuje probíhající vyšetřování případu 737 MAX, a to zejména pokud jde o tlak a nedostatek upřímnosti vůči regulátorovi a zákazníkům“.

Muilenburg byl minulý týden odvolán z pozice předsedy představenstva, ale udržel pozici generálního ředitele. Dne 30. října má poprvé vypovídat před vyšetřovací komisí Kongresu. Navíc zpráva přichází jen krátce poté, co úřad FAA informoval, že Boeing regulátorovi nedokázal dostatečně jasně vysvětlit fungování systému MCAS. Ten je v rámci probíhajícího vyšetřování označován za hlavní příčinu katastrofy letadel Lion Air a Ethiopian. Vyšetřování zatím nebylo uzavřeno.  

Tento nový vývoj jen dále posiluje pochybnosti, kdy se nakonec letadlo dostane znovu do provozu. Ve středu zveřejní Boeing své kvartální hospodářské výsledky a bude analytiky nepochybně grilován, kdy dokončí požadované úpravy systému řízení modelu 737 MAX.  


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace