Návrat Boeingu 737 MAX do provozu nabere další zpoždění

  • 13.10.2019 08:30

Úsilí Boeingu vrátit 737 MAX do provozu počátkem 4. kvartálu naráží podle deníku Wall Street Journal na další problém, který bude znamenat přinejmenším zpoždění.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) tlumočila americkému regulátorovi FAA svou nespokojenost s tím, že Boeing adekvátně nedemonstroval rekonfigurovaný systém řízení letadla. EASA je přesvědčena, že se provedlo příliš mnoho změn, které si vyžadují důkladné testování. Zejména jde o součinnost obou počítačů při řešení rizikových stavů. EASA přitom upozorňuje na problémy s obvody, které byly zjištěny minulý měsíc. EASA vyžaduje prozkoumat další rizikové scénáře, které zatím nejsou zahrnuty do testování.

EASA zatím také nesdělila, zda bude jednat v součinnosti s FAA nebo zcela autonomně.

Boeing a FAA dokončují práce na novém systému řízení a výsledky své práce zatím nepředložily ani EASA, ani dalším regulátorům. Řada regulátorů přitom podmiňuje svůj verdikt o recertifikaci 737 MAX právě pozitivním rozhodnutím organizace EASA.

Specialisté Boeingu jsou frustrování faktem, že EASA nekonkretizovala, jaké problémy může s novým systémem mít, ani jaké dodatečné kroky potřebuje, aby bylo dosaženo recertifikace. EASA popírá, že se brání koordinaci s FAA.

Po dvou katastrofách 737 MAX, při kterých zahynulo 346 osob, ztratili zahraniční regulátoři důvěru v rozhodnutí FAA. Daniel Elwell, druhý nejvyšší představitel FAA, ve své výpovědi před komisí Kongresu USA připustil, že letoun bude certifikován po etapách na základě individuálního rozhodnutí individuálních regulátorů.

CEO Boeingu Dennis Muilenburg informoval, že Boeing uskutečnil stovky zkušebních letů a je si jistý, že letoun je bezpečný. Zatím však Boeing nepředal FAA úplný a konečný balík softwarových změn a jejich dokumentaci. Boeing předpokládá, že letoun se dostane do vzduchu v listopadu nebo prosinci, což by domácím společnostem umožnilo vrátit letadla do komerčního provozu počátkem příštího roku. Původně přitom Boeing ujišťoval, že regulátor dostane úplnou dokumentaci potřebnou k recertifikaci do konce září, což se nestalo.  

FAA nadále odmítá potvrdit jakýkoli termín recertifikace a ujišťuje, že letoun bude recertifikován, jakmile bude Úřad přesvědčen, že je bezpečný.

Termín certifikace je pro Boeing kritický, neboť výrobce se musí rozhodnout, zda bude nadále udržovat stávající snížené tempo výroby, výrobu dále omezí nebo zcela zastaví.

Napětí mezi FAA a EASA zvyšuje riziko, že recertifikace se bude dále opožďovat, přinejmenším na trzích mimo USA. (Foto: Reuters)


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
14.10.2019 14:14
Bude to ještě zajímavé

Recertifikace FAA a EASA bude probíhat souběžně nebo postupně?
Pak bude zajímavé sledovat situaci, kdy po USA už MAXy budou vesele létat, společnosti budou snižovat ztráty a v Evropě se bude ještě čtvrt, půl roku čekat...

Pepa ČECH (...82.197...)
13.10.2019 11:52
MAX a EASA

EASA o HW mluví stejně tak jako o proškolení pilotů, dle prezentace Patricka KY ze září t.r. mimo jiné se ukázalo, že ovládací síly na kola stabilizátoru v manuálním režimu při vysokých rychlostech jsou tak veliké, že méně zdatný jedinec by nemusel vyvinout dostatečné množství energie k vyvolání pohybu horizontálních stabilizačních ploch. (Toto je klíčové zejména při nekontrolovaném pohybu horizontálního stabilizátoru způsobeném poruchou, kdy jeden z pilotů drží sloupek řízení pro eliminaci klopivého momentu).

Ivo Novotny - nepřihlášený host (...12.115...)
12.10.2019 22:59
B 737 MAX

Překvapuje mne, že se řeší jen SW, ale vůbec se nemluví o HW (čidla a jejich zdvojení, ztrojení) nebo nutnost proškolit všechny piloty s licencí na 737 na trenažérech.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace