Boeing má stále šanci přijít na trh s novým letadlem

  • 05.10.2019 08:30

Analytici vedoucí světové firmy Bernstein se ve své studii „Commercial Aircraft: Demand, MAX, NEO, engines, widebodies“ vyjádřili předpoklad, že Boeing vyvine nový letoun označovaný jako NMA nebo 797 pro potřeby středního trhu i přesto, že rozhodnutí zatím nepadlo a je možné jej očekávat teprve po vyřešení problémů okolo modelu 737 MAX.  

Podle studie má NMA (New Midsize Airplane) momentum a trh potřebuje dvouuličková letadla o kapacitě 240 až 270 cestujících. Minulý týden se CEO společnosti Delta Air Lines vyjádřil, že Delta má potenciální zájem o až 200 letadel 797, a to jako náhradu za modely 757 a 767.

Bernstein však zároveň varuje, že přes podstatný zájem zákazníků bude problémem Boeingu cena. Většina zákazníků je přesvědčena, že cena nového letadla by měla začít zhruba na cenové úrovni Airbusu A321XLR, a to bez ohledu na to, že nový letoun bude mít lepší parametry. Analytici nevidí reálnou šanci, že společnosti budou ochotné platit více.

Na druhou stranu je Bernstain přesvědčen, že výrobní cena nového celokompozitního letounu, při jehož vývoji a výrobě bude využito zkušeností z vývoje a výroby modelu 787 může být snížena o 20 % proti předchozím modelům. Výroba však s sebou ponese technologická rizika. Dalším problémem je, že prozatím je management plně koncentrován na Boeing 737 MAX.

Je známo, že Boeing vyčlenil na projekt letadla NMA Terryho Beezholda, který je považován za špičkového inženýra, a který vedl projekt 787. Vývojem byl pověřen Mike Sinnett, který byl rovněž jedním z vedoucích projektu 787.

Boeing uvažuje, že trhu nabídne dvě verze: NMA-6 (797-6) pro 228 cestujících s doletem 8 300 km a NMA-7 (797-7) pro 267 cestujících a doletem 7 800 km. První má přijít na řadu 787-6. Boeing ocenil potřebu trhu na 5 000 letadel této kategorie během dalších 20 let, ale někteří odborníci vidí poptávku okolo 7 500 letadel.

Nové letadlo má zejména stimulovat provoz na přímých dálkových tratích. Na světě je asi 30 000 párů větších měst, které doposud přímé spojení postrádají. To je viděno jako hlavní šance pro model 797. Dvouuličkové řešení by mělo umožnit mj. rychlý a pohodlný nástup a výstup cestujících a více místa na příruční zavazadla, což by byla výhoda proti letadlům, jako je A321XLR.

Podobný letoun začal Boeing vyvíjet se společností McDonnell Douglas v 80. letech pod označením 7J7. Společnostem se však tehdy nepodařilo najít vhodný obchodní model. (Obr.: Seeking Alpha)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



MK. (...192.13...)
06.10.2019 09:14

Pravdepodobne A330-800 neni v te kategorii letadel, o ktere ma byt tak velky zajem :-)

Rampa - nepřihlášený host (...236.197...)
05.10.2019 23:51

Pokud analytici vidí potřebu 5000 letadel této kategorie, pak ať mi vysvětlí, proč je tak malý zájem o A330-800.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace