Zrušení stávky pilotů British Airways nemusí být pro společnost výhrou

  • 23.09.2019 17:00

Piloti British Airways (BA) organizovaní v odborech BALPA si v červenci drtivou většinou odhlasovali stávku za zlepšení mezd a odmítli nabídku společnosti na zvýšení platů o 11,5 % rozložené do tří let. Odbory požadují více. První etapa stávky proběhla 9. a 10. září a dokonale paralyzovala společnost, která byla nucena zrušit na 1700 letů. Další stávka byla plánována na 27. září, tu však odbory 18. září odvolaly s tím, že chtějí dát více prostoru vedení společnost zvážit své stanovisko. Zdálo by se tedy, že to je dobrá zpráva.

Problém je, že BA musely již 12. září informovat zákazníky o zrušení letů, jinak by hrozilo, že budou nuceny vyplatit cestujícím kompenzace za zrušení letu podle nařízení EP261/2004. Následně přebookovaly zákazníky k jiným společnostem nebo na jiný termín, příp. vrátily peníze za letenky. Společnost také přišla o cestující, kteří plánovali letět 27. září, ale svou cestu si zařídili jinak, neboť termín stávky 27. září byl znám již od počátku měsíce. Od 12. září byly letenky staženy z prodeje.  

Po zrušení stávky 18. září BA informovaly odmítnuté zákazníky, že mají možnost bookovat lety na 27. září, a v omezené míře vrátily letenky do prodeje (viz obr. 1). Cestující, kteří již byli přebookování na lety jinými společnostmi, si sice mohou teoreticky znovu koupit letenku BA, avšak v tomto případě jejich letenka u jiné společnosti propadne.   

BA navíc uskuteční v pátek jen asi polovinu z původně plánovaných letů. To se mimochodem týká také spojení s Prahou (viz obr. 2). Společnost rovněž nebude schopna provozovat některé lety v den před původně plánovanou stávkou a den poté. Celkově se tedy díváme na asi tři dny chaosu.

Suma sumárum, počet cestujících, kteří nastoupí k letům BA dne 27. září, bude nízký a BA proto ponesou ztráty. Paradoxně přitom přijdou o některé z úspor, které by ze stávky vyplynuly. BA odhadují, že jeden den stávky přijde společnost na asi 50 milionů USD.   

BALPA v pátek zrušila původně plánovanou pětidenní stávku pilotů Ryanairu. Uvádí stejný důvod jako v případě BA – dát vedení více času přistoupit na požadavky odborů a na další vyjednávání. Podle informaci Ryanairu se však podařilo přes stávku části britských pilotů v srpnu a září odbavit všechny své lety, takže stávková hrozba BALPA se v tomto případě ukazuje jako bezzubá. (Obr.: BA)  


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
24.09.2019 11:40

Proto u pana Vika žádné odbory neexistují. Nechceš, nech bejt a jdi do jiné firmy.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace