Zatímco ve Spojených státech se zřejmě přibližuje termín znovuuvedení 737 MAX do provozu, Evropu (a další trhy) čeká delší cesta k prověření modifikovaného systému řízení letadla. Patrick Ky, šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) v Evropském parlamentu ujistil, že EASA nepřevezme výrok FAA automaticky, ale letadlo samostatně a nezávisle prověří. Prověření bude kromě jiného zahrnovat týden letových zkoušek v letovém centru Boeingu v USA. Letové zkoušky budou zahrnovat např. i ověření sil, které jsou potřeba v abnormálních letových režimech k manuálnímu trimování letadla. FAA v této věci zaujalo názor, že tyto síly lze akceptovat, zatímco EASA se obává, že síly mohou jít nad rámec fyzických schopností některých pilotů.
EASA předala veškeré své připomínky k nadcházejícím zkouškám Boeingu v červenci, přičemž k 3. září Boeing stále ještě neposkytl přiměřenou odpověď na otázku týkající se integrity vyhodnocení úhlu náběhu (viz obr. z prezentace EASA.
Řada dalších regulátorů bude vyčkávat verdiktu EASA, neboť existují pochybnosti o nezávislosti a objektivnosti FAA.
Boeing stále předpokládá, že předá finální verzi úprav řídícího systému FAA během září a FAA udělí povolení k letům 737 MAX počátkem 4. kvartálu. FAA ke dni zpracování tohoto příspěvku stále finální verzi k vyhodnocení nemá.
Patrick Ky uvedl, že v danou chvíli nelze odhadnout, kdy se letadlo vrátí v Evropě do provozu. Z vyjádření lze soudit, že návrat MAXů do provozu v Evropě před Novým rokem se jeví málo pravděpodobným. (obr. EASA, z prezentace pro Evropský parlament)
Nemyslím si, že to je konkurenční boj. Když budeš prodávat třeba varné konvice a tvůj dodavatel bude trvdit, že jsou bezpečné, a přesto dvě konvice tvé zákazníky zabijou, tak při obnovení prodeje taky budeš bezhlavě věřit certifikačnímu úřadu výrobce i poté, co ses dozvěděl, že je vůbec nekontroloval a nechal to pouze na libovůli výrobce, který chtěl jen snížit náklady?
A i kdyby to byl konkurenční boj. tak v situaci, kdy se USA rozhádají úplně s každým na světě a neznají nic než uvalení cel, by si i takový konkurenční boj zasloužili.
A začíná konkurenční boj ...
Tak mám dojem že se v FAA úplně zbláznili. S Maximy určitě létaly též ženy. To aby měly z fitek certifikátem, že zvednou min. 100 kg činku, jinak nebudou moc za knipl!
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
EU dotovaný Airbus tahá za nitky co to jde... ne nadarmo EASA sídlí ve Francii...