Na konferenci Digital European Sky, organizované v rámci předsednictví Finska v EU, podepsali reprezentanti leteckých a zaměstnaneckých asociací 21 členských zemí EU společnou deklaraci k úplné implementaci programu Single European Sky. Mezi signatáři jsou např. A4 Airline Grouping, A4E (Airlines for Europe) či IATA.
Program Single European Sky (SES) je diskutován od roku 1999 a má kromě jiného za cíl zlepšit efektivnost fungování systému řízení letového provozu. Společný evropský vzdušný prostor a jeho jednotné řízení by mělo nahradit přežitý a fragmentovaný systém založený na národním pojetí vzdušeného prostoru. Přitom již v roce 2004 přijal zásadní legislativu Evropský parlament a Rada EU a byla tak otevřena cesta k implementaci projektu.
Přes prokazatelné přednosti SES však politici nebyli schopni ani za 19 let dosáhnout rozhodnutí a implementovat systém, který by podle odhadů mohl ušetřit až 10 % paliva, snížit zpoždění letů a náklady. Studie EU dokládá, že v roce 2017 zmíněné problémy související s řízením letového provozu způsobily 5,8% nárůst emisí CO2.
Organizace jako je A4E či společnost Ryanair ostře kritizují stávající stav, kdy EU vystavuje letecké dopravce a letecké cestující kontraproduktivním, restriktivním opatřením, a přitom sama není schopna přijmout politická rozhodnutí, která by situaci zásadně zlepšila a harmonizovala evropský provoz.
Letecká doprava zůstává jediným druhem dopravy, která za emise platí emisní povolenky. V letošním roce by přitom tyto odvody měly dosáhnout 5 mld. EU a jejich výše každoročně roste. (Foto: Travel Weekly)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém