Společnost BAE Systems prokázala na dronu Magma UAV možnost manévrování letadlem, které nemá prakticky žádné řídící plochy a manévruje pouze díky vektorování tahu motoru. První let takového experimentálního stroje proběhl na letišti Llanbedr Airfield v Gwyneddu. Experiment může přednaznačovat revoluci v konstrukci letadel.
Stávající konvenční systém řízení letadla a mechanizace křídla je relativně málo efektivní, složitý a vyžaduje použití různých řídících ploch, klapek, rušičů vztlaku, atd. Oproti tomu systém s vektorováním tahu se může ukázat jako jednodušší a umožnit zcela nový design letadel, jehož aerodynamické vlastnosti nejsou narušovány potřebou zajistit konvenční řízení. Významnou předností je i podstatné snížení radarového odrazu díky absenci řídících ploch. To může výrazně zlepšit charakteristiky „neviditelnosti“letadla.
Součásti letadla jsou zhotoveny z titanu pomocí 3D tiskáren. (Foto: BAE Systems)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Nerad bych se s autorem článku dohadoval, ale myslím, že popis není úplně přesný. V článku není uveden systém nahrazující křidélka pomocí ofukování časti odtokové hrany výstupním vzduchem z motoru. Podobný systém ovládání mezní vrstvy byl zkoušen za války u firmy Arado.
https://www.baesystems.com/en/download-en/20190502092605/1434631275784.pdf
https://www.baesystems.com/en/article/magma-the-future-of-flight (video)