Fakta z historie Boeingu 747

„Čechoviny 92“, zveřejněné na serveru planes.cz, se zaměřují na Boeingy 747 provozované společnostmi Pan American, China Airlines Cargo a Yangtze River Express. Rád bych touto cestou, v jinak čtivém článku, opravil několik nepřesností a doplnil pár, domnívám se, zajímavých informací, týkajících se nejen „Jumb“, dnes již zaniklé legendy amerického civilního letectví, ale typu B747 jako takového.

V článku citované datum prvního vzletu populárního „Jumba“, 30.9.1968, je ve skutečnosti datum slavnostního roll-outu ve výrobním závodě v Everettu u Seattlu za účasti pozvaných hostí, zástupců médií a dalších osob. K úvodnímu vzletu Boeingu 747 došlo 9. února 1969, kdy do pilotní kabiny usedla dnes již legendární zkušební osádka „tří W“: velitel Jack Waddell, pilot Brien Wygle a palubní inženýr Jess Wallick.

První obchodní let s cestujícími na palubě vykonal Boeing 747 Pan Americanu 22. ledna 1970 (N733PA, výrobní číslo 19640/6, pokřtěný jménem Clipper Young America), na prestižní lince z New Yorku do Londýna. Odlet byl původně naplánován na 21. ledna, avšak během delšího pojíždění na start došlo k přehřátí motorů „Jumba“, které se muselo vrátit zpět. Potřebné ochlazení motorů a zejména následně nařízená technická kontrola představovala více jak šest hodin, čímž se odlet přesunul do druhého dne. Za původně určený letoun však pro jistotu musel „zaskočit“ jiný stroj, a to smutně proslulý N736PA (Clipper Victor), dodaný společnosti pouhé dva dny předtím. Jen pro zajímavost: tento letoun se následně, 2.8.1970, stal účastníkem historicky prvního únosu „Jumba“ (na Kubu), později pak tragicky havaroval při srážce s B747 KLM na Tenerife.

Pan American objednal Boeingy 747-100 jako první v dubnu 1966 v počtu 25 letadel. Celková cena kontraktu tehdy činila 525 miliónů dolarů, jedno letadlo společnost přišlo na 21 miliónů dolarů.

Foto: archiv Petra Popeláře

Článek uvádí též v současnosti připravovanou verzi Boeingu 747, která nese oficiální označení B747-8, nikoli -800. Číslovka „8“ má charakterizovat v případě osobní verze -8I (Intercontinental) dolet v tis. mil, zatímco v případě nákladní verze -8F dolet v tis. km. Úvodní vzlet této verze se uskutečnil 8. února 2010.

Zajímavé údaje lze zjistit z přílohy Typového osvědčení (tzv. Type Certificate Data Sheet) č. A20WE, kterou pro Boeing 747-100 vydal americký úřad FAA 30.12.1969 a která byla a je průběžně rozšiřována a doplňována o další existující verze „Jumba“. Kromě mnoha různých technických informací jsou v tomto dokumentu uvedeny i maximální certifikované (povolené) konfigurace kabin jednotlivých verzí a to následovně:
- B747-100, -200, -200B, -200C, -200SR: 550 cestujících za podmínky aktivovaných 5 párů východů „Typu A“ (standardní vstupní dveře), respektive 440 cestujících při aktivovaných 4 párech východů „Typu A“,
- B747-300: 660, resp. 550 cestujících za stejných podmínek (viz výše)
- B747-400: 660 cestujících
- B747-400F (freighter): 6 cestujících na horní palubě
- B747-400SF (Special Freighter, též značený jako B747-400BCF – Boeing Converted Freighter): 19 osob, včetně doprovodu nákladu, na horní palubě.

Nejvíce sedadel v „Jumbech“, 546 a 565, mají japonské aerolinie JAL a ANA, které již „za vlády“ původních verzí B747-100 a -200 získaly z povolené maximální konfigurace výjimku, samozřejmě při splnění určitých podmínek.

Točité schody byly na palubě B747 nahrazeny přímými poté, co začaly platit nové, přísnější, předpisy pro vnitřní vybavení letadel této kategorie. Výměna nastala z bezpečnostních důvodů, neboť při náhlých turbulencích či jiném „nestandardním“ pohybu letounu se na točitých schodech dalo těžko udržet, zejména u jejich vnitřního okraje (nosného sloupu), kde byla nášlapná plocha schodu velmi úzká. Toto se eliminovalo právě jejich nahrazením přímým schodištěm, kde nášlapné plochy jednotlivých schodů jsou stejně velké po celé šířce schodiště a tedy bezpečnější.

V článku zmiňovaný Boeing 747-100 Pan Amu poznávací značky N747PA (původně pojmenovaný Clipper America, později několikrát přejmenovaný, včetně zmiňovaného jména Juana T. Trippeho) byl po definitivním vyřazení ze služby uskladněn v únoru 1995 na základně Norton AFB v Kalifornii, kde byl zbaven křídel, SOP, motorů a některých systémů. V červnu 2000 trup rozdělený na několik částí přetransportovali po moři (svého času o tom existovala fotoreportáž, možná by se někde dala najít ještě dnes?) do předměstí jhokorejského Soulu, kde po opětovné montáži, navěšení jiných křídel s fiktivními motory a snížené SOP slouží od července 2000 jako restaurant „Jumbo 747“.

Tolik k doplnění informací a opravě některých nepřesností, uvedených v „Čechovinách 92“.

Autor: Milan Cvrkal



Související kategorie

Komentáře



fanda - nepřihlášený host
19.01.2011 14:19
za každou cenu...

...mít poslední slovo...zadupat do srágor...poplivat...a bum ho do čumáku...a jenom já já já mám pravdu...jájínkové...čech si dělá srandu ze života...a z jájínků :-)...pánbů zaplať, že takoví eště existujou...

EquatorialFlyier - nepřihlášený host
07.01.2011 05:33
pro bubaka

Vazeny bubaku, je temer zabavne cist Vase chabe poznamky na adresu "Japoka" o jeho aroganci atd., o sebeprezentaci jinych, (ne)toleranci a o lidech maleho kalibru, ovsem pokud Vam to reknu tzv. 'po lopate', vy jste se vyjadril k odbornemu clanku p. Cvrkala drive nez Japoko. Takze asi tolik k te sebeprezentaci a toleranci. To, ze jste "trouba a odborne informace jsou Vam burt" - jak sam pisete - je zcela nepodstatne, protoze nejste jediny, kdo planes.cz navstevuje a tento server neexistuje jen pro Vasi malickost. Pokud se Vam odborne clanky nelibi a nezajimaji Vas, tak je nectete a hlavne se k nim nevyjadrujte! Takze ano, Vas ded mel pravdu - nejnebezpecni jsou opravdu lide maleho kalibru. Coz jste sice asi - jak tedy pisete - konecne pochopil, ale pouceni si z toho bohuzel nevzal a zustal jen malym "bubakem".

SP - nepřihlášený host
29.12.2010 06:33
B 747 -400 ERF

Prosim doplnte serii B747 o verzi B 747-400 ERF,- podle me zkusenosti vubec nejlepsi B 747 , ktery jsem mel tu cest doposud pilotovat. Dekuji.

Milan Cvrkal - nepřihlášený host
27.12.2010 20:30
Ad: Počet východů

Ano, jedná se o standardní východy na hlavní palubě.

Jivo - nepřihlášený host
24.12.2010 23:33
to:Tom

Tome, ono to vychazi +\- stejne. Bud mas levnou hodinu a platis motohodiny nebo platis od vzletu do pristani. Ono tech 10-15min zaplatis tak jako tak.
Ja si nestezuji, jen jsem konstatoval, jak clovek vubec nepremysli.

TMa - nepřihlášený host
22.12.2010 09:22
Počet východů

V článku se píše o 4/5 párech východů. To jsou myšleny jen východy na spodním podlaží? Protože u ANA na snímku je vidět 6 dveří, PANAM má 5 dveří, žádné v 1.patře. Díky

Tom - nepřihlášený host
21.12.2010 16:10
Re: Škola

Možná bych zapřemýšlel nad výběrem letecké školy.. :-)

21.12.2010 14:55
vlastne jo:

Nojo, ja uplne zapomnel na to, ze i ve skole musim platit uz za popojizdeni a motorovou zkousku a i tento cas si pisi do hodin. Takze nakonec ten prvni let vykonala obe letadla. ;-)

Tom - nepřihlášený host
21.12.2010 09:31
Obchodni let

Vlastně ta B747 z hlediska leteckých předpisů udělala let, i když se neodlepila od zamě.. :-)

viz. malá citace z předpisu:

Doba letu (Flight time):
Celková doba od okamžiku, kdy se dá letadlo poprvé do pohybu s cílem vzletět, do okamžiku, kdy naposled zastaví na konci tohoto letu.

A stejně je to nejhezčí dopravní letadlo na světě (i když každé letadlo je vlastně nádherné).. :-)

vrána - nepřihlášený host
20.12.2010 20:42
Jak u blbejch na dvorečku

No aby se někteří nepotento. Vůbec mi nevadí, že někdo napíše upřesněňující informace, ono klikrát i všelijaké (plo)oficiální zdroje se v mnohém liší. A vyřizování si účtů a vzájemných antipatií v diskusích pod články je ostudné a nedůstojné. Tak.

Celkem 28 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace